BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

Archief 2023

van


[pvcp_1]

Archief 2023. Deze pagina is voor het laatst aangepast op 31 december 2023.

    Opbrengst fooienpot 2023 (29/12/2023)
    De fooienpot 2023 is op 28 december 2023 gestort op de bank en kwam uit op een bedrag van 265,22.
    Op de eerstkomende vergadering (ALV 2024) zullen we een passende bestemming bepalen aan een goed doel. Dank aan iedereen!
  1. Bezit van een MAKRO pas (29/12/2023)
    Sinds kort beschikt de vereniging over een MAKRO pas. Indien je deze wilt gebruiken voor aankopen bij de Makro (Barendrecht of Delft) kan je deze pas desgewenst lenen,
    Op hun website www.makro.nl staan de laatste(maandelijkse) aanbiedingen (Let wel, niet alles is er goedkoper!).
  2. Mededelingen op kerstbijeenkomst 21 december 2023 (23/12/2023)
    • Kijk svp op ACTUEEL voor de nieuwe planning per 7 januari 2024.
    • LET OP! Met ingang van 7 januari 2024 geldt een ander dienstrooster met andere aanvangstijden voor alle diensten. Bereid je goed voor vooraf en kijk na de Kerstdagen alvast eens op de de nieuwe dienstregeling op deze website!!
    • Ook zijn vanaf deze datum alle einddiensten om ongeveer 18.00 uur klaar en terug op de gemeentewerf..
    • Op de Kerstbijeenkomst was er geen voldoende tijd om aan iedereen de nieuwe navy blauwe sweaters uit te delen. Deze worden daarom de komende dagen/ weken verspreid op de persoon
    • Met ingang van 1 januari 2024 is de onkostenvergoeding vastgesteld op een bedrag van 1,25 euro per uur.
    • Door een landelijk verbod op verkoop van geplastificeerde koffiebekers, verstrekt de RET geen koffiebekers meer aan het personeel. Men wordt geacht zelf een eigen mok te gebruiken.Als BVC zullen wij onze huidige voorraad bekers wel opbruiken. Per 1 januari 2024 ontvangt iedereen eenmalig(!) 5 euro om een eigen koffiemok te kopen (en voortaan te wassen)
    • De (concept) roosterplanning voor januari 2024 staat klaar! maar is nog niet helemaal af, er wordt nog aan gesleuteld.
      Door vertraging in de instroom van RMC chaufeurs zullen allen ook in januari 2024 vaker rijden dan eerder gedacht.
    • <

 

  1. Nieuwe dienstregeling per 8 januari 2024 (08/12/2023)De Nieuwe dienstregeling 2024 van de RET levert voor ons minimale aanpassingen op , de huidige routes blijven gelijk, maar de dienstregelingen gaan met enige minuten verschillen.
    We hebben dus andere BEGINTIJDEN , WISSELTIJDEN en EINDDTIJDEN hierdoor. Ook hebben we afgesproken, dat alle eindtijden van de middagdiensten om uiterlijk 18.00 uur afgelopen zijn .
    Neem dus alle begintijden en wisseltijden goed op, de duur van een rit is niet aangepast.
    De rustpauze is op ons verzoek aangepast: op CC iets korter maar de rusttijd op CB enige minuten langer..zie hier de dienstregeling 2024
  2. Eddie Pelle (RET) overleden (4/12/2023)
    Na een ziekbed van slechts 3 weken is Eddie Pelle overleden op de leeftijd van slechts 55 jaar.. Eddie was vanuit zijn werkgever RET actief betrokken bij de oprichting en inrichting van de exploitatie van de buurtbus Capelle.
    Hij was ook de ontwerper van de huidige dienstregeling en koppelde ons ook vroeg aan de besturen van de buurtbussen in Rhoon en Ridderkerk.
    We zijn hem als bestuur dan ook veel dank verschuldigd.
  3. Uitval van Bus 2 en de gevolgen hiervan… (3/12/2023)De onvoorzien lange reparatie van bus B2 geeft ons steeds meer zorgen. Niet allleen op de eerste plaats voor onze reizigers die vaak tevergeefs op ons staan te wachten, ook voor ons zelf als vrijwilligers , ook voor onze partners gemeente en RET. Daar komt nog bij dat deze bus B2 was voorbestemd om op termijn te worden gereden door RMC mensen. Die worden noodgedwongen nu ook verdeeld voor het leren van de route op de B1 en de B3. Geen ideale situatie dus.
    Waarom leren we de RMC ers in in December en niet in januri? Omdat in januari 2024 een nieuwe dienstregeling ingaat met voor iedereen nieuwe aanvangstijden en rijtijden.
    Dat wordt voor sommigen van ons iets te veel nieuwe dingen tegelijk. Ook moeten we ervaringen met deze RMC-ers opdoen.. Dat dan maar liever in december om in de komende winterperiode goed voorbereid te zijn. Dit alles geeft bij sommigen – begrijpelijk – tot enige zorgen, onbegrip of weerstand, maar laten we allemaal en samen onze positieve energie inzetten om klaar te zijn voor een duidelijke toekomst.
  4. Kerstconcert in het Isala theater(27/11/2023)BVC-vrijwilligers kunnen weer een Kerstconcert in het Isala theater bijwonen op maandagavond 18 december 2023.
    Dit Kerstconcert door het orkest Musical Souvenir wordt door de gemeente georganiseerd voor speciale doelgroepen, waaronder vrijwilligers.
    Wil je gaan? Dat kan uiteraard ook met partner(s). Laat het even weten aan pl******@bu*************.nl dan zorgen wij voor gatis entreekaartjes voor deze muzikale avond.
  5. Kaartverkoop in bus blijft voorlopig (20/11/2023)Van de RET is bericht ontvangen dat de voorgenomen stop op kaartverkoop in de bus per 1 januari 2024 is gecancelleld.
    Er blijft dus voorlopig kaarvterkoop op de buurtbus mogelijk. Reden is ons niet bekend.
  6. De planning voor december 2023 is nog IN CONCEPT. (18/11/2023)
    We moeten voor het eerst rekening houden met de proef met 2 ingehuurde RMC chauffeurs (inwerken) alsmede het niet rijden op de beide Kerstdagen. Als gevolg van deze aanvulling rijdt iedereen minder diensten dan gewoonlijk.
    We streven er bewust naar om iedereen in de maand december wat minder te laten rijden om zo in deze drukke feestmaand wat meer rust , minder drukte en veerkracht op te doen voor:…..
  7. Aanwezigheid Kerstdiner en keuze voor een Kerstgeschenk(18/11/2023)Op donderdagavond 21 december organiseren wij een Kerstdiner, dit jaar op opnieuw in het ons bekende wijkcentrum DE HARP in ‘s Gravenland.
    Inloop vanaf 19.00 uur waarbij de maaltijd omstreeks 19.30 uur wordt geopend. De catering vereist dat we het aantal aanwezigen vooraf opgeven en inhoud van de catering kennen we nog niet, suggesties zijn welkom: Chinees? Italiaans? Spaans? Amerikaans?
    Ook dit jaar is er weer de keuze uit drie mogelijke kerstcadeaus:

    1. Een cadeaubon naar eigen keuze van 50 euro
    2. Een donatie aan een maatschappelijke instelling naar keuze van 50 euro
    3. Een kerstpakket ter waarde van maximaal 50 euro

    Graag een bericht van jullie aanwezigheid en keuze van het gewenste cadeau – uitsluitend per email – versturen naar pl******@bu*************.nl

  8. Inhuur van twee externe chauffeurs (8/11/2023)Omdat we sinds september en oktober rijden met een minimaal aantal (reserve) chauffeurs hebben we dit bij de gemeente gemeld.
    Sommigen van ons rijden wel eens drie diensten per week, bepaalde chauffeurs hebben wel eens de behoefte uitgesproken om eens een week NIET willen te rijden..
    Ook het van en naar garages rijden van bussen voor (on)gepland onderhoud vergt van ons ook de nodige extra energie. Daarnaast blijkt het vervangen van chauffeurs die onverwachts niet kunnen rijden door een andere vrijwilliger recent en vaak een puzzel. De komende winter 23/24 zal ook ongetwijfeld griep (of zelfs corona) gaan eisen van mensen in ons team.
    Door de werkdruk voor vrijwilligers te verlichten, houden we het deze winter zo wat langer vol met elkaar is de gedachte.
    De gemeente heeft dit aspect onderkend en extra geld beschikbaar gesteld voor inhuur van twee betaalde chauffeurs die gezamenlijk een van onze bussen gaan bemensen.
    We denken dan met name aan bus B2D3 en B2D4, waarbij Bus1 en Bus3 door ons bemensd blijven.
    De gemeente heeft budget beschikbaar voor een (proef)periode van 1 december 2023 tot 1 maart 2024. De RET zal vragen aan de RMC om 2 tot 3 chauffeurs beschikbaar te stellen voor het rijden van bus B2. Hoe dit in de praktijk uitpakt weten we niet , maar gaan we zien.
    Het is een tijdelijke (nood)maatregel en zeker niet de bedoeling dat vrijwilligers structureel volledig worden vervangen
  9. Nieuwe dienstregeling per 7 januari 2024 (30/10/2023)Met de RET is getracht om te komen tot een verbeterde dienstregeling voor 2024. Dat heeft niet veel nieuws opgeleverd , de routes zijn eigenlijk al optimaal mogelijk gemaakt in het verleden. Ook de route kent weinig veranderingen (met een langdurige omleding in Capelle West)
    Daarom slechts een tweetal kleine aanpassingen ten opzicht van de huidige dienstregeling 2023 : De Pauze op CC van 20 minuten wordt teruggebracht naar 15 minuten, want deze 5 minuten worden overgeheveld naar de Pauze op eindhalte Capelsebrug. Daardoor ontstaat daar iets meer ruimte om in het chauffeursruimte wat langer te blijven zitten, gelet op de vertragingen in het laatste gedeelte.Ten tweede worden alle drie middagdiensten ingekort tot uiterlijk 18.00 uur. Dat geeft dde drie middagchauffeurs wat eerder tijd om thuis van het diner te gaan genieten. Je zult zien dat de drie bussen ieder een andere eind dienst tijd op Capelle Centrum gaan krijgen :605 heeft 17.55 uur de 606 heeft 17.36 uur en de 607 komt aan op CC om 17.48 uur. Daarvandaan keren de bussen terug naar de gemeentewerf voor de stalling.

    BEKIJK HIER HET DIENSTROOSTER 2024 voor passagiers

    Buurtbus Capelle Dienstregeling BVC vanaf januari 2024

  10. De winter en onze veiligheid (26/10//2023)Het wordt weer winter met storm, regen, mogelijk sneeuw, maar zeker donkere avonden.. Reden om onze drie dienstdoende chauffeurs beter zichtbaar te maken in het verkeer. In de bussen komen High Visibility (Hi Vis) jacks om in het geval van schade, aanrijding, storing of ongeval zich in de buitenlucht beter zichtbaar te maken ten opzichte van overige verkeersdeelnemers. Zij kunnen dan worden aangetrokken indien zij zich bij calamiteiten in de buitenlucht moeten begeven. Wij hebben gekozen voor een makkelijk zittend bomberjack , goed warm en droog bij slecht buitenweer. Niet voor iedereen, want 6 uur op de stoel rijden in een plastic dus slecht ventilerende winterjas is niet optimaal. Alleen de bussen krijgen zo’n jack aan boord voor calamiteiten plus twee mensen die veel werken in de buitenlucht bij storingen, aanrijdingen, tijdens de diensturen tanken, bussen rijden voor reparaties etc : Piet en Sjaak.
    We hopen ze eigenlijk nooit te gebruiken, maar we zijn er zo zeker van dat bij onvoorziene (nood)gevallen onze vrijwilligers veiliger kunnen rondlopen rondom de bussen.
  11. Bemensing van de buurtbussen de komende winterperiode.(22/10/2023)Met de gemeente zijn we vanaf mei 2023 al in overleg over het aantal vrijwillige chauffeurs. Zijn we de afgelopen zomer met veel passen en meten doorgekomen, de winter komt er aan, met veel kansen op griep (en zelfs weer corona). Het is iedereen er aan gelegen om met drie buslijnen te blijven rijden, maar met het huidige aantal chauffeurs zitten we op een gevaarlijke grens. Worden er mensen lang ziek dan hebben we onmiddellijk problemen met de invulling van het rooster. De afgelopen reclamecampagne heeft geen serieuze nieuwe kandidaten opgeleverd. De invulling door chauffeurs die thans op het Noordereiland rijden bleek niet succesvol. Van de vier aangeboden kandidaten hebben we er vier afgewezen wegens slechte rijvaardigheid. Aan de gemeente is nu voorgesteld om deels over te gaan tot inhuur van (oud)chauffeurs van de RMC. De bedoeling is dat deze een van de drie lijnen gaan bemannen (bus 2) terwijl de vrijwilligers bus 1 en 3 blijven rijden. Dat geeft ook meer ruimte aan vrijwilligers om af en toe ook eens een keertje niet ingeroosterd te worden. Dat geeft wat meer rust, ruimte en reserve bij de invuling van het dienstrooster. Dat komt ons allemaal ten goede.
    Er hangt natuurlijk een (stevig) prijskaartje aan en de betrokken wethouder en raadscommissie moeten hier eerst goedkeuring aan geven. Wordt vervolgd.
  12. Stickers op de achterkant van de buurtbus.(22/10/2023)Op ons veelvuldig verzoek (en helaas vertraagd door de zomervakantie) heeft de RET besloten al haar buurtbussen te voorzien van stickers op de achterzijde van de bus. Dit om achterop komende automobilisten te waarschuwen dat een buurtbus opeens kan stoppen bij een bushalte. Wij zijn er blij mee en je kan het effect zelf ook versterken: Ga je halteren doe alvast je rechter knipperlichten uit en houdt dat aan staan tijdens het in- en uitstappen van passagiers. Na sluiten van de beide deuren doe dan de linker knipperlichten aan.
    Denk er weer aan : Je hebt NOOIT voorrang bij het wegrijden van een bushalte!!
  13. Andere dealer voor busonderhoud(3/9/2023)
    De laatste weken werden steeds meer problemen bij reparaties van de bussen bij VAG dealer De Koning in Krimpen gemeld. Problemen met wachttijden en reparatie misverstanden bijvoorbeeld. Zo werd aan de defecte B1 de eerst 4 werkdagen niets gedaan in de garage.
    De RET heeft gesproken met het leasebedrijf PON en in afstemming met ons besloten het grote voertuigonderhoud bij Van Leeuwen Truckservice (M.A.N. dealer) in Waddinxveen te beleggen. Dit is een bedrijf gespecialiseerd in vrachtwagen onderhoud en kent ruimere werktijden en kortere wachttijden dan garage De Koning.
    Voor ons betekent echter dat we wat langer moeten reizen naar Waddinxveen helaas.
  14. Verplaatsing bushalte Kanaalweg richting Bermweg (3/9/2023)LET OP: Bij de herinrichting van de Kanaalweg is de bushalte rijrichting Schenkel verplaatst. Deze staat nu ongeveer 100 meter vroeger ter hoogte van de winkel van de dierenarts/Duikwinkel aan je rechterhand.
  15. Uitval van bus B1 en de gevolgen hiervan(27/8/2023)De onvoorziene pech aan bus B1 op een vrijdagmiddag om circa 16.oo uur heeft ons voor een operationeel dilemma gesteld. Het tijdstip van de storing was heel ongelukkig, er viel weinig hulp te vinden op dat moment. Niettemin is de defecte bus met behulp van de Wegenwacht naar de dichtsbijzijnde dealer gesleept (De Koning Capelle). Daar kan men de bus niet repareren (waarschijnlijk de startmotor) . De bus moet naar Krimpen vervoerd worden. Er bleek zo laat op de middag geen andere bus meer inzetbaar. Alle mogelijke bussen zijn of verhuurd of defect bleek. Maandag zoeken we verder naar een tijdelijke oplossing.Het uitvallen van een van de bussen heeft consequenties voor alle drie de lijnen. Ook de communicatie naar reizigers via de electronische displays verloopt daardoor erg moeizaam en geeft een onrustig beeld.De RET was al begonnen om hiervoor in de nieuwe dienstregeling 2024 een andere keuze te maken: loskoppelen van de bussen in de ketting. Zij stellen voor de 607 los te koppelen en heen en weer te laten rijden tussen Capelle Centrum en Capelsebrug, waarbij de andere twee bussen blijven rondrijden via het ziekenhuis.
    Dit heeft mede het voordeel dat iedere buschauffeur bij ieder eindpunt circa 10 minuten pauze heeft. Voor ons ook een voordeel: de lange rit van 70 minuten, gevolgd door een korte pauze op Capelsebrug van minder dan 10 minuten en dan gelijk weer 70 minuten terug op de bus, wordt door sommige (nieuwe) chauffeurs als zeer vermoeiend ervaren. Het nadeel van ‘ een rondje om de kerk’ wordt gecompenseerd door chauffeurs onderling om de zoveel tijd van stoel te laten wisselen op het eindpunt Capelle Centrum.Dit gaan we de komende weken samen nader uitwerken.

    De genomen noodprocedure lijkt een goede test om dat eens uit te proberen en zaken bij te stellen. Zodra bus B1 er weer is, gaan we terug naar de thans bekende diensroosters B1D1 en B1D2.Wordt vervolgd…

  16. < d wordt derhalve te rijden langs het gemeentehuis en dan rchtsaf naar de Koperwiek AH zijde. Dan sta je goed voor het vertrek van de 605
  17. Tijdelijke omleiding Fluiterlaan(12/8/2023)
    De Fluiterlaan gaat een aantal weken dicht wegens wegwerkzaamheden. Dit betekent dat we deze weg niet kunnen gebruiken om bij de eindhalte Capelle Centrum (Albert Heyn zijde ) te komen. Een te verkiezen omweg via Wiekslag en Merellaan is ALLEEN AAN TE RADEN als je geen passagiers meer hebt voor het eindpunt CC. Het is er te hobbelig…
    Heb je nog wel passagiers voor het eindpunt?

    • Rij dan vanaf de rotonde rechtdoor via de DUIKERLAAN.
    • Laat dan alle passagiers EERST uitstappen aan het eind van de bij de halte van ARRIVA (ter hoogte van het ING-Gebouw.
    • Rijd vervolgesn LEEG linksaf via Kerklaan, rechtsaf bij Vijverhof, rechtsaf richting gemeentehuis, rechtsaf richting Koperwiek en rechtsaf eindpunt CC.
    • Daar kan je weer even bijkomen van de rit 606 (Pauze).

    P.S. Keren op het parkeerterrein van AH wordt NIET aangeraden. Korte bochten, zoekende chauffeurs en terugstekende auto’s is niet echt gezellig daar.

  18. Overleg met gemeente en RET (10/8/2023)Na afloop van de zomervakantie (voor de meesten van ons) is er weer periodiek overleg gevoerd met de RET en gemeente.
    • Het tekort aan vrijwilligers voor de buurtbus is wel een issue aan het worden . De gemeente heeft aan RET verzocht om een offerte waarin een grotere bus (20 Passsagiers met chauffeur) zou gaan kosten om zo capaciteit op te vangen. Dit ook ter voorbereidingen van aanbestedingen die in 2024 gaan spelen. RET zelf kan dit niet leveren maar zal collega / streekgenoten benaderen.
    • De RET heeft gemeld dat bij het halteren van een halte de Buurtbus GEEN VOORRANG heeft bij het wegrijden. Volgens definities van RDW is een buurtbus geen bus (bus is alleen meer dan 9 personen). Er zijn in het verleden wat rechtszaken over schadezaken voor de rechter gekomen. In sommige gevallen kreeg de chauffeur van de RET gelijk, in andere gevallen niet. Men neemt dus de nodige extra voorzichtigheid in acht met uitspraken hierover,
    • Wij hebben verzocht om een sticker aan de achterzijde van een bus om achteropkomend verkeer beter te melden dat een buurtbus stopt bij haltes en daarom dus meer rekening mee te houden.
    • De problemen met de Handheld in combinatie met OV pay (telefonisch inchecken) zijn genoemd en gevraagd om een snele oplossing (aanpassing van de software)
    • Voor de nieuwe dienstregeling in 2024 gaan we samen onderzoeken of de huidige routes wel goed zijn vastgesteld. Dit om vooral vertraging en/of uitval van een bus zo veel mogelijk te beperken. Wellicht hierbij ook mogelijkheden voor kortere lijnen met minder rijtijd en meer rusttijd. Suggesties zijn welkom..
  19. Werkzaamheden aan de Couwenhoekseweg (Gemeentewerf) (2/8/2023)In opdracht van de gemeente gaat men in verschillende fases, de verharding van de Couwenhoekseweg vervangen. Het fietspad blijft gedurende de werkzaamheden wel beschikbaar, dus daar gelden geen beperkingen. Tijdens de faseringen wordt het verkeer omgeleid. Dit wordt met omleidingsborden aangegeven. Het heeft geen consequenties voor passagiers maar voor ons als chauffeurs moeten wij gaan omrijden via de wijk Oostgaarde over de IJsseldijk richtig Gemeentwerf vice versa.
  20. Aanpassing van tellingen van aantal passagiers.(2/7/2023)Om een juiste telling te krijgen en deze ook aan de Gemeente en RET te tonen gaan we vanaf maandag 3 juli starten met alleen de passagiers die inchecken tellen.”Kinderen en kinderwagens turven we niet meer. Ook passagiers die blijven zitten van Centrum naar Capelsebrug of naar IJsselland die turven we niet nogmaals.
    Dit moet de handheld registreren. Er zijn tussen de telling RET en die van de BVC structureel hoge verschillen. We willen zo zien of we dit wat recht kunnen trekken.Verzoek om de lijsten nauwkeurig in te vullen, kilometerstand, vroege dienst en late dienst, aantal passagiers, pin en cash en eventueel bijzonderheden.
    Alle hulpmiddelen die jullie gebruiken zijn mooi, maar nogmaals de lijst is bindend.
    Piet moet nu via de app en daar weer de foto van openen, het rooster erbij en de formulieren om alle gegevens bij elkaar te krijgen.
    n.b.
    Werkt de handheld niet, noteer dit, turf de passagiers die niet in kunnen checken wel en start de HH nogmaals op wacht niet tot deze weer is opgestart om vertraging te voorkomen.
    Valt de HH uit als er al passagiers zijn ingecheckt, probeer dan zelf te handelen om hem weer goed en stand-by te krijgen.
    En…..
    Start in de vroege dienst de handheld op als je buiten het hek op de parkeerplaats staat, zo heb je daar een onverstoorbare verbinding om de gegevens op te halen.
  21. Vergoeding chauffeurs in zomerperiode 2023In de maanden mei, juni, juli en augustus 2023 hanteren wij de volgende vergoedingen voor gemaakte dienstritten: eenmaal in de week 6 euro, tweemaal in dezelfde week 15 euro , drie maal in dezelfde week 27 euro, 4 maal in dezelfde week 42 euro.
    Eerlijk gezegd, vinden we 3 maal rijden in dezelfde week wel het maximum voor iedereen.
  22. Tijdelijke omleiding Kanaalweg – Schenkel 605 en 606(29/0/2023)
    Op de Kanaalweg komt een extra kruispunt. Dit betekent dat wij gedurende enige weken niet over de Kanaalweg van en naar Schenkel rijden.
    Schenkel wordt daar dus niet bediend.
    Aanvang van werkzaamheden op 17 juli en geplande einde 20 augustus.

    • 606 We rijden vanaf Capelle Centrum linksaf LANGS het STADHUIS richting het Slotplein, daar rechtsaf SLOTLAAN en rechtdoor via de SCHENKELSEDREEF naar het IJsselland Ziekenhuis
    • 605we rijden vanaf het ziekenhuis rechtsdoor over de SCHENKELSEDREEF, we kruisen de Abram van Rijckevorselweg en langs het Metrostation SLOTLAAN richting SLOTPLEIN en daar rotonde linksaf richtig Capelle Centrum. Daar ook LANGS het stadhuis en dan rechtsaf naar Capelle Centrum. Daar wordt het de 607.
      We rijden dus NIET over de Abram van Rijckevorselweg omdat het daar extra druk zal zijn, zeker tegen de middag
  23. Tijdelijke omleiding Henri Evertsenstraat- – 605 en 606 (29/03/2023)De Henri Evertsenstraat gaat een paar maanden opnieuw op de schop: deze maal vanaf 10 juli tot en met 8 september.
    We rijden daarom vanaf het ziekenhuis rechtdoor volgens de normale route door Alexanderpoldder. Wij rijden langs het zewembad maar gaan bij de eerste rotonde rechtsaf (op Prinsenlaan) en bij de eerste stoplichten aan het eind draaien we linksaf naar de Prins Alexanderlaan, we rijden nu evenwijdig aan de metro. Bij de eerste stoplichten rechtsaf richting Oosterflank / Alexandrium I en komen weer terug op de normale route van de 606.Voor de rijrichting van de bus 605 geldt: bij metrostation Oosterflank gelijk na de stoplichten linksaf en bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting rotonde. Bij de rotonde links af naar het zwembad en geldt weer de normale rijroute.
  24. Tijdelijke inzet externe chauffeurs (23/05/2023)
    Om het komende tekort aan chauffeurs in de zomervakantie periode op te kunnen vangen, is vroegtijdig contact gezocht met een bureau waar de RET vaak zaken meedoet. Een aantal malen is gesproken over de tijdelijke inzet van hun medewerkers. Zij kennen de buurtbus en de handhelds uit andere omgevingen.
    Het wachten is nu op geschikte kandidaten om ons te ondersteunen in de zomervakantie. De aanloop verliep wat stroef, niet alle kandidaat chauffeurs wonen dicht in de buurt of hebben eigen vervoer om vroeg of laat op de gemeentewerf te geraken. De kandidaten zitten in een leer/werk/traject. Het is de bedoeling dat zij eerst meerijden voor de route en in de loop van juni/juli worden ingedeeld op de dienstritten van Bus B3. Wordt vervolgd…
  25. BVC onderzoek klantbeleving (23/05/2023)
    De komende periode zal collega Peter Brenters af en toe meerijden als passagier om de beleving van passagiers tijdens een rit te observeren. Door horen en zien zal worden onderzocht hoe de bestaande klantbeleving en tevredenheid op een hoger niveau kan worden gebracht. Na afloop van zijn bezoek zal Peter de betrokken chauffeur informeren over zijn bevindingen.
  26. Chat functie op de website (23/05/2023)
  27. Op de website is een chat functie geïnstalleerd die het mogelijk maakt dat reizigers met hun mobiele telefoon contact kunnen opnemen met de buurtbus. De komende periode gaan we ervaren OF en HOE VAAK reizigers contact zoeken met vragen over de buurtbus, waarschijnlijk veel over de dienstregeling en de route is de verwachting.
  28. Proefneming met dash cam (5/5/2023)
    We gaan binnenkort een proef nemen met een zogeheten dual dash cam die zowel vooruit (richting voorzijde bus) als achteruit (richting binnen interieur) opneemt.
    De proefneming zal enige weken duren. Mocht de proef slagen, dan zullen we voor alle drie de bussen een exemplaar installeren.
  29. Op 4 en 5 mei is de Michelangelostraat in ALexanderpolder afgesloten.(25/04/23)
    Wegens herbestrating is de Michelangelostraat (bij het zwembad in Alexanderpolder) afgesloten voor bus 506 en 606.
    We rijden met de 606 wel vanuit het ziekenhuis naar de Rietkerkweg maar draaien AAN HET EIND weer terug richting Prins ALexanderlaan.
    Daar vervolgens linksaf bij eerste stoplicht naar Prinsenlaan en dan eerste rotonde rechtsaf naar de Action en de ude route vervolgen.
    Voor de 605 geldt hetzelfde maar dan in omgekeerde rijrichting (maar we nemen de halte Rietkerkweg wel mee) voordat we naar het IJsselland ziekenhuis gaan.
  30. Krappe bezetting(23 04 2023)
    De komende (zomer)weken zullen we met minder vrijwillligers moeten doen. We hebben daarom de vergoeding van het rijden van extra ritten aangepast. Na overleg met de gemeente is daarnaast gekozen voor een bureau dat chauffeurs in opleiding kan leveren. We hebben een aantal gesprekken gehad met dit bureau en zijn nu in afwachting van geschikte kandidaten die ingeroosterd kunnen worden in de zomerplanning. We wachten af.
  31. Je eigen rijvaardigheid verbeteren?(23 04 2023)
    We constateren dat het rijden en manouvreren met de bus bij veel chauffeurs wel verbetering behoeft. Met name het (tijdig) anticiperen in het verkeer hebben niet alle leden onder de knie (ook al denkt men zelf van wel). Men denkt alleen in een kleine auto te rijden. Dat toont zich vaak in te laat te hard remmen of te hard optrekken. Dat onrustige rijgedrag komt passagiers (ook die rijden mee ) niet ten goede. Wil je eens meer rijden en meer oefenen met de bus, rij dan eens mee op zaterdagochtend naar Krimpen, Daar is voldoende plaats, tijd en rust om eens meer oefeningen te doen met de bus dan alleen maar voorruit rijden in de automaat. Doe het eens….
  32. Wegopbreking Vrijheidsdans in Schollevaar tot eind 2023 (4/4/2023)
    De Vrijheidsdans in Schollevaar gaat met ingang van 11 april 2023 langdurig dicht voor nieuwe riolering en stadsverwarming. Dat betekent dat wij daar in beide rijrichtingen maanden niet kunnen rijden en pauzeren. Dat pauzeren zal dan bij de halte aan de bussluis moeten gaan gebeuren.Zie hieronder de situatieschets Vrijheidsdans en de routes(heen en weer) die wij daar gedurende de rest van 2023 gaan aanhouden. We rijden al die tijd om via de BEATRIJS ERF. Daar komt een tijdelijke halte voor passagiers. Zie onderstaande schets.
  33. Flyers in de bus Maximaal 8 passagiers (19/02/2023)
    De gemeente is bijna klaar met het ontwerp van een A5 flyer voor in de bus die passagiers meer informatie verschaft over het maximum aantal passagiers in een buurtbus.
    Dit om het publiek beter te informeren over het vervoer door een buurtbus. De bedoeling is dat dit een extra hulpmiddel is bij mogelijke discussies in de bus.
    De RET komt met een betere sticker voor plaatsing op de klapdeuren van de bus.
  34. Extra vergoeding ivm vakantieperiode 2023 (19/03/2023)
    Na inventarisatie van de eerste vakantiemeldingen komen wij duidelijk chauffeurs te kort in de periode mei en juni 2023. Net zoals vorig jaar, vragen wij onze chauffeurs om op vrijwillige basis tijdelijk extra diensten te rijden. Besloten is de vakantieregeling van vorig jaar met ingang van 1 april 2023 in te stellen. Dit voor de maanden april , mei en juni. In juni kijken wij de situatie voor de rest van de vakantieperiode 2023 opnieuw even aan.

    • Dit betekent dat voor eenmaal per week rijden de vaste vergoeding van 6 euro geldt.
    • Voor twee diensten in dezelfde week ontvangt men 6 plus 9 euro.
    • Voor drie diensten in dezelfde week ontvangt men 6 plus 9 plus 12 euro.
    • Meer dan 3 diensten rijden in de week achten wij nog steeds niet gewenst.
  35. TIP De spreektoets van de portofoon (instellingen) (19/03/2023)
    De laatste week was handheld 1 gestoord omdat iemand de linker (gele) spreektoets had uitgeschakeld. Dit is een software instelling en inmiddels weer (snel) gerepareerd. Wel bleek dat niet iedereen weet dat je gewoon altijd kunt spreken via de portofoon als je je (rechter)vinger op de ronde rode cirkel van het telefoonscherm drukt en vasthoudt.
    Die software knop verandert dan in oranje en dat is het signaal dat je kunt spreken. Haal je je vinger weg dan wordt de verbinding weer verbroken .Dus mocht de linkertoets het niet doen, je kunt altijd luisteren en spreken zolang je op de rode cirkel drukt!
  36. De vakantieperiode komt er weer aan(12/03/2023)Inmiddels komen van de vrijwilligers hun vakantieperioden 2023 binnen. Veel chauffeurs gaan weken soms maanden aangesloten met vakantie. Welverdiend, maar dat ziet er vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering niet gunstig uit, er vallen ongetwijfeld gaten in de dienstregeling april, mei en juni door het ontbreken van voldoende chauffeurs. Met de gemeente zijn we bezig om dit zo goed mogelijk op te vangen uit oogpunt van dienstverlening naar de passagiers en reputatieschade van de buurtbus.
    Binnenkort volgen meer mededelingen over onder andere een tijdelijke extra uurvergoeding voor het rijden van meer busritten per week. Zijn er suggesties om het tekort van chauffeurs op te vangen laat het horen svp.
  37. Vervolg op de AED cursus bij EHBO Capelle(08/03/2023)Gelet op de enorme animo voor het volgen van een eerste AED cursus is getracht snel een tweede cursus voor de volgende groep(en) te organiseren.
    Dat viel tegen : De EHBO meldde pas in juni voor ons een nieuwe cursus te kunnen organiseren. Ze hebben namelijk maar een (1) docent, welke de komende 12 weken nodig is voor het geven van een basis EHBO cursus. Dat was niet wat we hadden verwacht.Ook het aangeboden alternatief voor een volgende training in het Huis van de Wijk Oostgaarde is niet meer mogelijk, er staan 4 aanmeldingen van ons
    maar na een oproep in de lokale Capelse krant kwamen er maar liefst 60 aanmeldingen uit de wijk zelf.
    De gedachte mei cursus is dus zwaar overgeboekt. In juni is er weer een nieuwe mogelijkheid voor ons helaas.
  38. Verzoek om het in kaart brengen van te volle busrittenIn het regulier overleg met de gemeente is aan ons verzocht te gaan registreren waar en wanneer wij met te volle bussen dreigen te rijden, om zo als de gemeente maatregelen te gaan treffen. Meten is weten. Het is dus geen maatregel om chauffeurs te controleren, zoals ik iemand hoorde zeggen. Vat dit verzoek dus positief en professioneel op en denk hierbij niet in complot theorieën. 🙂
  39. Geen foto’s van dieselverbruik meerEnige maanden geleden is iedereen verzocht na afloop een melding (foto) van je gemiddelde verbruik aan diesel te sturen in de whatsapp. Daar waren aanvankelijk weerstanden over (neen, geen wedstrijd) maar iedereen heeft dit opgepakt. Na lering door iedereen is het gemiddelde oorspronkelijke dieselverbruik aanzienlijk gedaald. Het verbruikscijfer schommelt tussen de 8,7l en de 10,2l/100 km. Dit valt te merken aan het tanken op woensdagmiddag. Doel bereikt, en stoppen we met de dagelijkse foto’s. Alleen de tankploeg op woensdagmiddag verzoeken we wel door te gaan met het schieten van een foto met de tankvoorraad in de bus voordat er getankt gaat worden.
    Voor de goede orde : Het stoppen met foto’s is geen verplichting. Chauffeurs die dit nu gewend zijn en/of nuttig vinden, mogen uiteraard gewoon doorgaan met foto- meldingen na afloop van hun dienst..
  40. Wat als de bussen vol zitten met passagiers en er meerdere wachtenden staan? (18 02 2023)Het komt eens in de zoveel tijd voor: de bus zit al vol met 8 personen en er zijn nog reizigers die alsnog mee willen. De chauffeur besluit dan toch meer mensen mee te nemen in de buurtbus. Vooral bij stakingen van het Openbaar (streek)Vervoer is het recent vaak voorgekomen. Wettelijk mag dit absoluut niet!De bus is goedgekeurd voor 8 zitplaatsen, naast dat van de chauffeur. Ook rijbewijs B staat niet meer dan 8 personen toe. Dat alles uit oogpunt van veiligheid, maar geen leuke situatie in de praktijk. Passagiers weten dit vaak niet (ze hebben bijvoorbeeld zelf geen rijbewijs) of weten het best, maar claimen het niet te weten, omdat ze graag willen instappen.
    In overleg met de gemeente en RET moeten we blijven voldoen aan deze wettelijke richtlijn, want ook bij schade aan bus of letsel van passagiers (schadeclaims) zal in dat geval geen enkele verzekeringsmaatschappij willen uitkeren en uiteindelijk proberen de chauffeur financieel aansprakelijk stellen.
    Hoe goed bedoeld ook, begin er NIET (meer) aan. De consequenties voor de chauffeur kunnen gigantisch zijn.De RET zal via communicatie meer aandacht gaan besteden hieraan en de gemeente wil graag weten waar en wanneer dit optreed om op termijn structureel te kunnen inspelen op drukte op de buslijnen. Met het oog hierop is in de bus een nieuw formulier toegevoegd, die een chauffeur – in voorkomende gevallen – moet invullen: waar, wanneer en hoeveel >8 passagiers..
    Zelf besteden we binnenkort meer aandacht in de bus zelf door het plaatsen van extra borden in de bus, dat biedt de chauffeur in deze situatie een hulp bij het weigeren van (te)veel passagiers. Zij kunnen dan verwijzen naar dit bord. De praktijk is dat op den duur de meeste reizigers op de hoogte raken van dit maximum aantal en daar begrip voor tonen. Voor nu: in alle gevallen blijf kalm en rustig richting passagiers. Zij kunnen hier niets aan doen, maar ook de chauffeur is gebonden aan regels. Dit alles ter veiligheid voor iedereen.
  41. Krassen in de zijruiten van de buurtbus (18 02 2023)Bij twee bussen zijn krassen aan de buitenzijde van diverse zijruiten ontdekt. De krassen van circa 3 cm lengte lopen van boven naar onder.
    De oorzaak is vooralsnog onbekend. De wasstraat in Krimpen wordt uitgesloten geacht. Het lijkt alsof de krassen moedwillig zijn aangebracht.
    Gedacht wordt aan plaatsen waar de bussen (onbewaakt) wat langer stilstaan, zoals Capelse Brug of Capelle Centrum.
    Verzocht wordt – voor zoverre mogelijk – de bussen op deze locaties op afstand goed in de gaten te houden.
  42. USB Stroomvoorziening apparatuur (11 02 2023)
    Sommigen blijken de USB-aansluiting op het voorfront van de radio(!) te gebruiken om de apparatuur op te laden.
    Dat gaat helaas niet lukken. De USB dient daar voor het insteken van een Sticky, maar de uitgangsspanning is te gering om enige apparatuur aan de kabel op te laden.
    Gebruik deze USB-uitgang dus maar nooit, maar gebruik de aansluitingen onder de desk (zoals het eigenlijk moet) of eventueel de plug voor de sigarettten aansteker.
  43. Aankondiging wegopbreking Vrijheidsdans (08/01/2023)Van de gemeente is bericht ontvangen dat de wegwerkzaamheden op de Vrijheidsdans aanvangen in maart 2023. De weg is dan circa 9 maanden gesloten voor autoverkeer.
    Omrijden waarschijnlijk via een (1) afslag eerder naar rechts richting spoorbaan. Nadere details volgen……
  44. Doorgang bij wegversperring Operalaan / Hermitage31 01 2023
    Van de gemeente is bericht ontvangen dat de wegwerkzaamheden daar nog duren tot minimaal eind maart 2023 wegens onvoldoende bouwmaterialen.
    MAAR let op :Er is wel een kleine doorgang open gemaakt voor automobilisten die daar wonen. Het kan dus gebeuren dat op de rotonde
    van het Stationsplein / Operalaan auto’s toch opeens doorschieten naar de Operalaan of opeens verschijnen vanuit de doorgang Operalaan.
    Kijk dus goed uit bij het oprijden van de kruising richting rotonde! Men heeft daar voorrang.
  45. Cursus AED voor chauffeurs op 23 maart (07/01/20223)In samenwerking met EHBO Capelle aan den IJssel organiseren wij voor vrijwilligers een avond hartreanimatie /AED. Na afloop van deze avond herken je de signalen van een hartaanval , wat je in dat geval wel en niet moet doen en het werken met een AED apparaat. De avond is op donderdag 23 maart, aanvang 19.30 uur in de kantine van volkstuinvereniging ” Nut en Genoegen” aan de Bermweg in Schenkel. Er is ruim voldoende parkeerplaats. Er kunnen per avond maximaal 8 deelnemers met actieve deelname worden geplaatst, latere aanmeldingen komen daarom op een reservelijst. Deelname is gratis. Wil je je opgeven voor deze avond, dan graag een reactie naar het bestuur.
Site Statistics
  • Today's visitors: 5
  • Total visitors : 59,106
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring tijdens het surfen op deze website te verbeteren. View more
Cookies settings
Accepteren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Wij zijn de Buurtbusvereniging Capelle, opgericht op 13 november 2018, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (Rotterdam) onder nummer Kvk 73092762 en RSIN 859351336. Ons website-adres is: http://www.buurtbuscapelle.nl.

Welke persoonlijke data we verzamelen en waarom we het verzamelen

Reacties

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de data getoond in het reactieformulier en ook het IP-adres van de bezoeker en de browser gebruikersagent string om spam opsporing te helpen.

Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van uw e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service indien u dit gebruikt. De privacybeleidspagina kunt u hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat uw reactie is goedgekeurd, is uw profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van uw reactie.

Media

Als u een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet u voorkomen dat uw afbeeldingen upload met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien.

Contactformulieren

Cookies

Wanneer u een reactie achterlaat op onze site, kunt u aangeven of we uw naam, uw e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor uw gemak zodat u deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

Indien u een account hebt en u logt in op deze site, slaan we een tijdelijk cookie op om te bepalen of uw browser cookies accepteert. Dit cookie bevat geen persoonlijke data en wordt weggegooid zodra u uw browser sluit.

Zodra u inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met uw login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als u "Herinner mij" selecteert, wordt uw login 2 weken bewaart. Zodra u uitlogt van uw account, worden login cookies verwijderd.

Wanneer u een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door uw browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat u hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere websites

Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud tonen. Bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagd zich exact hetzelfde als alsof de bezoeker deze andere heeft website bezocht.

Deze websites kunnen data over u verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en uw interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als u een account hebt en ingelogd bent op die website.

Analytics

Met wie we uw data delen

Hoe lang we uw data bewaren

Wanneer u een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen.

Welke rechten u hebt over uw data

Als u een account hebt op deze site of u heeft reacties achter gelaten, kunt u verzoeken om een exportbestand van uw persoonlijke data die we van u hebben, inclusief alle data die u ons opgegeven hebt. U kunt ook verzoeken dat we enige persoonlijke data die we van u hebben verwijderen. Dit bevat geen data die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar we uw data naartoe sturen

Reacties van bezoekers kunnen door een geautomatiseerde spam detectie service geleid worden.

Uw contactinformatie

Ons email-adres is info@buurtbuscapelle.nl

Aanvullende informatie

Hoe we uw data beveiligen

Welke datalek procedures we geïmplementeerd hebben

Van welke derde partijen we data ontvangen

Wat voor geautomatiseerde besluiten we nemen en profilering we doen met gebruikersdata

Openbaarmakingsverplichtingen van de industrie

Save settings
Cookies settings