[pvcp_1]
Introductie
In de loop der tijd zijn er door de vaste chauffeurs allerlei bevindingen gedaan en praktische slimmigheden ontdekt die het rijden als chauffeur een stukje makkelijker maken. Hieronder worden een aantal tips gepubliceerd. Weet je er zelf ook een voor deze rubriek? Meldt het even!
- Gebruik de verkeersspiegels langs de weg
Aangezien de bussluis in Schollevaar in een onoverzichtelijke bocht zit is er ter hoogte van de bussluis een spiegel geplaatst om de bocht in te kijken.
Het komt daar vaak voor dat er een tegenliggende lijnbus, vuilniswagen of pakketbezorger met zijn bestelbus van de bussluis gebruik maakt. De ervaring leert dat het dan makkelijker is even te wachten totdat deze tegenligger volledig gepasseerd is.
Deze spiegel is niet geheel duidelijk geplaatst, maar als men dagrijverlichting voert is men ook daar zichtbaar voor tegenliggers.
ps
In de bocht voor de ingang van Schollevaar NS zit trouwens ook een verkeersspiegel, alleen nice to know… - Meerijden nieuwe chauffeur
Iedere nieuwe kandidaat rijdt eerst 2 tot 3 maal mee als passagier om de busroutes te verkennen. Eigenlijk zijn de dagdiensten op WOENSDAG het best geschikt om een nieuwe kandidaat te laten meerijden, dan kan ook het tanken in Krimpen aan den IJssel gelijk uitgelegd worden namelijk. Na twee tot drie keer mag de kandidaat delen van de route rijden onder begeleiding van een andere (meer ervaren) chauffeur. In de pauzes moeten dan uitleg worden gegeven over de bediening van 1)de lichtkrant 2)de Handheld en 3) het PIN-apparaat. Gaat het rijden onder toezicht twee maal goed dan mag de kandidaat voor het eerst alleen achter het stuur.
- Aandachtspunten trainer /coach
- Bij aanvang op de Gemeente Werf kan gelijk tijdens het wachten op de aflossing het toegangshek (zender) en het hek voor de fietsenstalling (witte toegangspas hoe voor de pas lezer te houden) worden uitgelegd.
- De eerste keren leer je ze tijdens de pauzes van het rijden (learning on the job) de pin-terminal, de handheld checker met het “foefje” capelse brug laag- en hoog instellen en de portofoon. Laat ook via de portofoon in dienst melden door de aspirant chauffeur.
- Onderweg eerst de route laten meerijden als passagier en observeren. Daarna zonodig het halteren doornemen als de bus tijdens het observeren te ver van het halteperron of trottoir stond.
- Indien nodig aanwijzingen geven bij het passeren van de bussluis.
- Rijden op de juiste haltetijden
Indien nodig, goed aangeven op tijd te rijden. Te laat kun je niet altijd wat aan doen, te vroeg wel. Dat doe je zelf. De RET krijgt boetes opgelegd bij het herhaaldelijk te vroeg vertrekken door de metropoolregio MRDH opgelegd.
Op sommige bushaltes met een zogeheten digitale reizigers informatie systeem (DRIS) op diverse punten langs de route kan je als chauffeur zien of je als bus te vroeg of te laat passeert. Precies op tijd? leidt tot een knipperende 0 minuten op het bord.
2 minuten te vroeg voorbij ? dat leidt tot een Knipperende 2 minuten.
2 minuten te laat langs de halte geeft 58 minuten aan - Bussluis Schollevaar
Om bij het passeren van de bussluis niet plotseling tegenover een LIJNBUS, RET bus 30 te komen staan, kun je bij de halte Posthoorn (Schollevaar) tegenovergesteld op de DRIS zien hoe ver in tijd gezien (minuten) bus 30 nog van je verwijderd is, terwijl je onderweg bent richting bussluis. Bij minder dan 1 minuut zal je hem gegarandeerd tegenkomen. Kijk dus vooral uit bij de bussluis. - Krappe bochten in Schollevaar
Zie er op toe hoe de krappe bochten in Schollevaar worden genomen zonder met de achterwielen met de wangen van de banden het trottoir te raken (zelfs zó erg dat je de bus onder je kont voelt wegschuiven). - Helling IJsselmondselaan Kralingseveer
Kom je door Kralingseveer de dijk af naar beneden de 30 km zône in, richting Capelsebrug, is het handig zonder gas te geven de bus naar beneden te laten “rollen”. Rijdt dan op motor-remmen naar beneden en zul je zien dat dit met een snelheid van 28 km naar beneden wordt gereden.
- Doorrijden op eindpunt Capelse brug
Op verzoek van de RET : Rij bij het halteren op eindpunt Capelsebrug Laag zo ver mogelijk je bus de hoek in, zodat er achter je altijd een grote RET bus ook kan passagiers kan lossen.
- Snelheid
Onderweg letten we natuurlijk ook overal op de max. toegestane snelheid en beide handen aan het stuur.Aardig Onderweg !