BUURTBUS CAPELLE

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

ACTUEEL 2023


Aantal bezoekers: 1479

Deze pagina is voor het laatst aangepast op 22 september 2023.

 

 

  1. Rioolwerkzaamheden Berlagestraat Alexanderpolder

    Op 26 en 27 september vinden er wegwerkzaamheden plaatst op de Berlagestraat (straat ligt op weg voorbij de Action richting de speeltuin) . Het riool wordt vervangen en de straat is afgezet voor alle verkeer behalve voor de buurtbussen. Er zijn ook verkeersregelaars ter plaatste, dus geen grote problemen te verwachten daar.

  2. Andere dealer voor busonderhoud(3/9/2023)De laatste weken werden steeds meer problemen bij reparaties van de bussen bij VAG dealer De Koning in Krimpen gemeld. Problemen met wachttijden en reparatie misverstanden bijvoorbeeld. Zo werd aan de defecte B1 de eerst 4 werkdagen niets gedaan in de garage.
    De RET heeft gesproken met het leasebedrijf PON en in afstemming met ons besloten het grote voertuigonderhoud bij Van Leeuwen Truckservice (M.A.N. dealer) in Waddinxveen te beleggen. Dit is een bedrijf gespecialiseerd in vrachtwagen onderhoud en kent ruimere werktijden en kortere wachttijden dan garage De Koning.
    Voor ons betekent echter dat we wat langer moeten reizen naar Waddinxveen helaas.
  3. Verplaatsing bushalte Kanaalweg richting Bermweg (3/9/2023)LET OP: Bij de herinrichting van de Kanaalweg is de bushalte rijrichting Schenkel verplaatst. Deze staat nu ongeveer 100 meter vroeger ter hoogte van de winkel van de dierenarts/Duikwinkel aan je rechterhand.
  4. Uitval van bus B1 en de gevolgen hiervan(27/8/2023)De onvoorziene pech aan bus B1 op een vrijdagmiddag om circa 16.oo uur heeft ons voor een operationeel dilemma gesteld. Het tijdstip van de storing was heel ongelukkig, er viel weinig hulp te vinden op dat moment. Niettemin is de defecte bus met behulp van de Wegenwacht naar de dichtsbijzijnde dealer gesleept (De Koning Capelle). Daar kan men de bus niet repareren (waarschijnlijk de startmotor) . De bus moet naar Krimpen vervoerd worden. Er bleek zo laat op de middag geen andere bus meer inzetbaar. Alle mogelijke bussen zijn of verhuurd of defect bleek. Maandag zoeken we verder naar een tijdelijke oplossing.

    Het uitvallen van een van de bussen heeft consequenties voor alle drie de lijnen. Ook de communicatie naar reizigers via de electronische displays verloopt daardoor erg moeizaam en geeft een onrustig beeld.

    De RET was al begonnen om hiervoor in de nieuwe dienstregeling 2024 een andere keuze te maken: loskoppelen van de bussen in de ketting. Zij stellen voor de 607 los te koppelen en heen en weer te laten rijden tussen Capelle Centrum en Capelsebrug, waarbij de andere twee bussen blijven rondrijden via het ziekenhuis.
    Dit heeft mede het voordeel dat iedere buschauffeur bij ieder eindpunt circa 10 minuten pauze heeft. Voor ons ook een voordeel: de lange rit van 70 minuten, gevolgd door een korte pauze op Capelsebrug van minder dan 10 minuten en dan gelijk weer 70 minuten terug op de bus, wordt door sommige (nieuwe) chauffeurs als zeer vermoeiend ervaren. Het nadeel van ‘ een rondje om de kerk’ wordt gecompenseerd door chauffeurs onderling om de zoveel tijd van stoel te laten wisselen op het eindpunt Capelle Centrum.Dit gaan we de komende weken samen nader uitwerken.

    De genomen noodprocedure lijkt een goede test om dat eens uit te proberen en zaken bij te stellen. Zodra bus B1 er weer is, gaan we terug naar de thans bekende diensroosters B1D1 en B1D2.Wordt vervolgd…

  5. LET OP Wisseling van de bussen in de middag gaat anders!(18/08/2023)De Couwenhoeksdeweg gaat 2 weken op slot. We hadden daarom gedacht dat de wisseling van de bussen in de middag via Oostgaarde en de Groenendijk zou gaan verlopen.
    Dat blijkt echter 7 minuten omrijden, een gevaarlijk smalle Groenendijk met drempels, veel tegenliggers (autos) en veel fietsers…
    Het wisselen van de middagchauffeurs kost per saldo 15 minuten omrijden….,We hebben dus besloten tot een andere oplossing
    Schuin tegenover de ingang van het afvalbrengstation ligt een stille keerlus. Deze keerlus (nauwelijks zichtbaar achter de bosjes) is te bereiken vanaf Capelle Centrum AH via verlengde Kerklaan, voorbij de oude Dorpskerk, linksaf omhoog en op de dijk doorrijden richting gemeentewerf tot aan de keerlus. Daar wisselen de chauffeurs van dienst.

    • Je kunt daar NIET parkeren met je eigen auto.
    • Fietsers hebben geen probleem om te komen op de gemeentewerf.
    • Met een auto blijft op de gemeentewerf te komen via Oostgaarde en Groenendijk noodzakelijk .

    Parkeer dus je auto op de gemeentewerf via de omweg door Oostgaarde en loop daarna maximaal 100 meter naar de keerlus. Heb je gewisseld en rijdt de nieuwe chauffeur naar de Koperwiek dan kom je verkeerd uit voor het beginpunt van de 605. Geadviseerd wordt derhalve te rijden langs het gemeentehuis en dan rchtsaf naar de Koperwiek AH zijde. Dan sta je goed voor het vertrek van de 605

  6. Tijdelijke afsluiting Couwenhoekseweg(17/8/2023)De Couwenhoekseweg – de weg van en naar de Gemeentewerf – gaat in 3 fasen opgeknapt worden. Maandag 21 augustus vangt het aan. Het heeft voor chauffeurs gevolgen….
    Dit betekent dat wij NIET MEER DIRECT van en naar de gemeentewerf kunnen rijden, maar moeten omrijden via de Dijk, en de wijk Oostgaarde .
    Dit is te zien in onderstaande schema. Het geeft dus consequentie bij het wisselen van dienst, de ochtend en avondrit naar de gemeentewerf.
    De omleiding bedraagt ongeveer 5 minuten rijtijd. Maakt niet de fout de gelijk afrit te nemen van de woonwijk IJsselpark, je moet eerst echt langs restaurant De Beren rijden. Denk ook aan de twee snelheidscamera’s in Oostgaarde richting De Terp.
  7. Tijdelijke omleiding Fluiterlaan(12/8/2023)De Fluiterlaan gaat een aantal weken dicht wegens wegwerkzaamheden. Dit betekent dat we deze weg niet kunnen gebruiken om bij de eindhalte Capelle Centrum (Albert Heyn zijde ) te komen. Een te verkiezen omweg via Wiekslag en Merellaan is ALLEEN AAN TE RADEN als je geen passagiers meer hebt voor het eindpunt CC. Het is er te hobbelig…
    Heb je nog wel passagiers voor het eindpunt?

    • Rij dan vanaf de rotonde rechtdoor via de DUIKERLAAN.
    • Laat dan alle passagiers EERST uitstappen aan het eind van de bij de halte van ARRIVA (ter hoogte van het ING-Gebouw.
    • Rijd vervolgesn LEEG linksaf via Kerklaan, rechtsaf bij Vijverhof, rechtsaf richting gemeentehuis, rechtsaf richting Koperwiek en rechtsaf eindpunt CC.
    • Daar kan je weer even bijkomen van de rit 606 (Pauze).

    P.S. Keren op het parkeerterrein van AH wordt NIET aangeraden. Korte bochten, zoekende chauffeurs en terugstekende auto’s is niet echt gezellig daar.

  8. Overleg met gemeente en RET (10/8/2023)Na afloop van de zomervakantie (voor de meesten van ons) is er weer periodiek overleg gevoerd met de RET en gemeente.
    • Het tekort aan vrijwilligers voor de buurtbus is wel een issue aan het worden . De gemeente heeft aan RET verzocht om een offerte waarin een grotere bus (20 Passsagiers met chauffeur) zou gaan kosten om zo capaciteit op te vangen. Dit ook ter voorbereidingen van aanbestedingen die in 2024 gaan spelen. RET zelf kan dit niet leveren maar zal collega / streekgenoten benaderen.
    • De RET heeft gemeld dat bij het halteren van een halte de Buurtbus GEEN VOORRANG heeft bij het wegrijden. Volgens definities van RDW is een buurtbus geen bus (bus is alleen meer dan 9 personen). Er zijn in het verleden wat rechtszaken over schadezaken voor de rechter gekomen. In sommige gevallen kreeg de chauffeur van de RET gelijk, in andere gevallen niet. Men neemt dus de nodige extra voorzichtigheid in acht met uitspraken hierover,
    • Wij hebben verzocht om een sticker aan de achterzijde van een bus om achteropkomend verkeer beter te melden dat een buurtbus stopt bij haltes en daarom dus meer rekening mee te houden.
    • De problemen met de Handheld in combinatie met OV pay (telefonisch inchecken) zijn genoemd en gevraagd om een snele oplossing (aanpassing van de software)
    • Voor de nieuwe dienstregeling in 2024 gaan we samen onderzoeken of de huidige routes wel goed zijn vastgesteld. Dit om vooral vertraging en/of uitval van een bus zo veel mogelijk te beperken. Wellicht hierbij ook mogelijkheden voor kortere lijnen met minder rijtijd en meer rusttijd. Suggesties zijn welkom..
  9. Werkzaamheden aan de Couwenhoekseweg (Gemeentewerf) (2/8/2023)In opdracht van de gemeente gaat men in verschillende fases, de verharding van de Couwenhoekseweg vervangen. Het fietspad blijft gedurende de werkzaamheden wel beschikbaar, dus daar gelden geen beperkingen. Tijdens de faseringen wordt het verkeer omgeleid. Dit wordt met omleidingsborden aangegeven. Het heeft geen consequenties voor passagiers maar voor ons als chauffeurs moeten wij gaan omrijden via de wijk Oostgaarde over de IJsseldijk richtig Gemeentwerf vice versa.
  10. Aanpassing van tellingen van aantal passagiers.(2/7/2023)Om een juiste telling te krijgen en deze ook aan de Gemeente en RET te tonen gaan we vanaf maandag 3 juli starten met alleen de passagiers die inchecken tellen.”Kinderen en kinderwagens turven we niet meer. Ook passagiers die blijven zitten van Centrum naar Capelsebrug of naar IJsselland die turven we niet nogmaals.
    Dit moet de handheld registreren. Er zijn tussen de telling RET en die van de BVC structureel hoge verschillen. We willen zo zien of we dit wat recht kunnen trekken.Verzoek om de lijsten nauwkeurig in te vullen, kilometerstand, vroege dienst en late dienst, aantal passagiers, pin en cash en eventueel bijzonderheden.
    Alle hulpmiddelen die jullie gebruiken zijn mooi, maar nogmaals de lijst is bindend.
    Piet moet nu via de app en daar weer de foto van openen, het rooster erbij en de formulieren om alle gegevens bij elkaar te krijgen.
    n.b.
    Werkt de handheld niet, noteer dit, turf de passagiers die niet in kunnen checken wel en start de HH nogmaals op wacht niet tot deze weer is opgestart om vertraging te voorkomen.
    Valt de HH uit als er al passagiers zijn ingecheckt, probeer dan zelf te handelen om hem weer goed en stand-by te krijgen.
    En…..
    Start in de vroege dienst de handheld op als je buiten het hek op de parkeerplaats staat, zo heb je daar een onverstoorbare verbinding om de gegevens op te halen.
  11. Vergoeding chauffeurs in zomerperiode 2023In de maanden mei, juni, juli en augustus 2023 hanteren wij de volgende vergoedingen voor gemaakte dienstritten: eenmaal in de week 6 euro, tweemaal in dezelfde week 15 euro , drie maal in dezelfde week 27 euro, 4 maal in dezelfde week 42 euro.
    Eerlijk gezegd, vinden we 3 maal rijden in dezelfde week wel het maximum voor iedereen.
  12. Tijdelijke omleiding Kanaalweg – Schenkel 605 en 606(29/0/2023)
    Op de Kanaalweg komt een extra kruispunt. Dit betekent dat wij gedurende enige weken niet over de Kanaalweg van en naar Schenkel rijden.
    Schenkel wordt daar dus niet bediend.
    Aanvang van werkzaamheden op 17 juli en geplande einde 20 augustus.

    • 606 We rijden vanaf Capelle Centrum linksaf LANGS het STADHUIS richting het Slotplein, daar rechtsaf SLOTLAAN en rechtdoor via de SCHENKELSEDREEF naar het IJsselland Ziekenhuis
    • 605we rijden vanaf het ziekenhuis rechtsdoor over de SCHENKELSEDREEF, we kruisen de Abram van Rijckevorselweg en langs het Metrostation SLOTLAAN richting SLOTPLEIN en daar rotonde linksaf richtig Capelle Centrum. Daar ook LANGS het stadhuis en dan rechtsaf naar Capelle Centrum. Daar wordt het de 607.
      We rijden dus NIET over de Abram van Rijckevorselweg omdat het daar extra druk zal zijn, zeker tegen de middag
  13. Tijdelijke omleiding Henri Evertsenstraat- – 605 en 606 (29/03/2023)De Henri Evertsenstraat gaat een paar maanden opnieuw op de schop: deze maal vanaf 10 juli tot en met 8 september.
    We rijden daarom vanaf het ziekenhuis rechtdoor volgens de normale route door Alexanderpoldder. Wij rijden langs het zewembad maar gaan bij de eerste rotonde rechtsaf (op Prinsenlaan) en bij de eerste stoplichten aan het eind draaien we linksaf naar de Prins Alexanderlaan, we rijden nu evenwijdig aan de metro. Bij de eerste stoplichten rechtsaf richting Oosterflank / Alexandrium I en komen weer terug op de normale route van de 606.Voor de rijrichting van de bus 605 geldt: bij metrostation Oosterflank gelijk na de stoplichten linksaf en bij de eerstvolgende stoplichten rechtsaf richting rotonde. Bij de rotonde links af naar het zwembad en geldt weer de normale rijroute.
  14. Tijdelijke inzet externe chauffeurs (23/05/2023)
    Om het komende tekort aan chauffeurs in de zomervakantie periode op te kunnen vangen, is vroegtijdig contact gezocht met een bureau waar de RET vaak zaken meedoet. Een aantal malen is gesproken over de tijdelijke inzet van hun medewerkers. Zij kennen de buurtbus en de handhelds uit andere omgevingen.
    Het wachten is nu op geschikte kandidaten om ons te ondersteunen in de zomervakantie. De aanloop verliep wat stroef, niet alle kandidaat chauffeurs wonen dicht in de buurt of hebben eigen vervoer om vroeg of laat op de gemeentewerf te geraken. De kandidaten zitten in een leer/werk/traject. Het is de bedoeling dat zij eerst meerijden voor de route en in de loop van juni/juli worden ingedeeld op de dienstritten van Bus B3. Wordt vervolgd…
  15. BVC onderzoek klantbeleving (23/05/2023)
    De komende periode zal collega Peter Brenters af en toe meerijden als passagier om de beleving van passagiers tijdens een rit te observeren. Door horen en zien zal worden onderzocht hoe de bestaande klantbeleving en tevredenheid op een hoger niveau kan worden gebracht. Na afloop van zijn bezoek zal Peter de betrokken chauffeur informeren over zijn bevindingen.
  16. Chat functie op de website (23/05/2023)
  17. Op de website is een chat functie geïnstalleerd die het mogelijk maakt dat reizigers met hun mobiele telefoon contact kunnen opnemen met de buurtbus. De komende periode gaan we ervaren OF en HOE VAAK reizigers contact zoeken met vragen over de buurtbus, waarschijnlijk veel over de dienstregeling en de route is de verwachting.
  18. Proefneming met dash cam (5/5/2023)
    We gaan binnenkort een proef nemen met een zogeheten dual dash cam die zowel vooruit (richting voorzijde bus) als achteruit (richting binnen interieur) opneemt.
    De proefneming zal enige weken duren. Mocht de proef slagen, dan zullen we voor alle drie de bussen een exemplaar installeren.
  19. Op 4 en 5 mei is de Michelangelostraat in ALexanderpolder afgesloten.(25/04/23)
    Wegens herbestrating is de Michelangelostraat (bij het zwembad in Alexanderpolder) afgesloten voor bus 506 en 606.
    We rijden met de 606 wel vanuit het ziekenhuis naar de Rietkerkweg maar draaien AAN HET EIND weer terug richting Prins ALexanderlaan.
    Daar vervolgens linksaf bij eerste stoplicht naar Prinsenlaan en dan eerste rotonde rechtsaf naar de Action en de ude route vervolgen.
    Voor de 605 geldt hetzelfde maar dan in omgekeerde rijrichting (maar we nemen de halte Rietkerkweg wel mee) voordat we naar het IJsselland ziekenhuis gaan.
  20. Krappe bezetting(23 04 2023)
    De komende (zomer)weken zullen we met minder vrijwillligers moeten doen. We hebben daarom de vergoeding van het rijden van extra ritten aangepast. Na overleg met de gemeente is daarnaast gekozen voor een bureau dat chauffeurs in opleiding kan leveren. We hebben een aantal gesprekken gehad met dit bureau en zijn nu in afwachting van geschikte kandidaten die ingeroosterd kunnen worden in de zomerplanning. We wachten af.
  21. Je eigen rijvaardigheid verbeteren?(23 04 2023)
    We constateren dat het rijden en manouvreren met de bus bij veel chauffeurs wel verbetering behoeft. Met name het (tijdig) anticiperen in het verkeer hebben niet alle leden onder de knie (ook al denkt men zelf van wel). Men denkt alleen in een kleine auto te rijden. Dat toont zich vaak in te laat te hard remmen of te hard optrekken. Dat onrustige rijgedrag komt passagiers (ook die rijden mee ) niet ten goede. Wil je eens meer rijden en meer oefenen met de bus, rij dan eens mee op zaterdagochtend naar Krimpen, Daar is voldoende plaats, tijd en rust om eens meer oefeningen te doen met de bus dan alleen maar voorruit rijden in de automaat. Doe het eens….
  22. Wegopbreking Vrijheidsdans in Schollevaar tot eind 2023 (4/4/2023)
    De Vrijheidsdans in Schollevaar gaat met ingang van 11 april 2023 langdurig dicht voor nieuwe riolering en stadsverwarming. Dat betekent dat wij daar in beide rijrichtingen maanden niet kunnen rijden en pauzeren. Dat pauzeren zal dan bij de halte aan de bussluis moeten gaan gebeuren.Zie hieronder de situatieschets Vrijheidsdans en de routes(heen en weer) die wij daar gedurende de rest van 2023 gaan aanhouden. We rijden al die tijd om via de BEATRIJS ERF. Daar komt een tijdelijke halte voor passagiers. Zie onderstaande schets.
  23. Flyers in de bus Maximaal 8 passagiers (19/02/2023)
    De gemeente is bijna klaar met het ontwerp van een A5 flyer voor in de bus die passagiers meer informatie verschaft over het maximum aantal passagiers in een buurtbus.
    Dit om het publiek beter te informeren over het vervoer door een buurtbus. De bedoeling is dat dit een extra hulpmiddel is bij mogelijke discussies in de bus.
    De RET komt met een betere sticker voor plaatsing op de klapdeuren van de bus.
  24. Extra vergoeding ivm vakantieperiode 2023 (19/03/2023)
    Na inventarisatie van de eerste vakantiemeldingen komen wij duidelijk chauffeurs te kort in de periode mei en juni 2023. Net zoals vorig jaar, vragen wij onze chauffeurs om op vrijwillige basis tijdelijk extra diensten te rijden. Besloten is de vakantieregeling van vorig jaar met ingang van 1 april 2023 in te stellen. Dit voor de maanden april , mei en juni. In juni kijken wij de situatie voor de rest van de vakantieperiode 2023 opnieuw even aan.

    • Dit betekent dat voor eenmaal per week rijden de vaste vergoeding van 6 euro geldt.
    • Voor twee diensten in dezelfde week ontvangt men 6 plus 9 euro.
    • Voor drie diensten in dezelfde week ontvangt men 6 plus 9 plus 12 euro.
    • Meer dan 3 diensten rijden in de week achten wij nog steeds niet gewenst.
  25. TIP De spreektoets van de portofoon (instellingen) (19/03/2023)
    De laatste week was handheld 1 gestoord omdat iemand de linker (gele) spreektoets had uitgeschakeld. Dit is een software instelling en inmiddels weer (snel) gerepareerd. Wel bleek dat niet iedereen weet dat je gewoon altijd kunt spreken via de portofoon als je je (rechter)vinger op de ronde rode cirkel van het telefoonscherm drukt en vasthoudt.
    Die software knop verandert dan in oranje en dat is het signaal dat je kunt spreken. Haal je je vinger weg dan wordt de verbinding weer verbroken .Dus mocht de linkertoets het niet doen, je kunt altijd luisteren en spreken zolang je op de rode cirkel drukt!
  26. De vakantieperiode komt er weer aan(12/03/2023)Inmiddels komen van de vrijwilligers hun vakantieperioden 2023 binnen. Veel chauffeurs gaan weken soms maanden aangesloten met vakantie. Welverdiend, maar dat ziet er vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering niet gunstig uit, er vallen ongetwijfeld gaten in de dienstregeling april, mei en juni door het ontbreken van voldoende chauffeurs. Met de gemeente zijn we bezig om dit zo goed mogelijk op te vangen uit oogpunt van dienstverlening naar de passagiers en reputatieschade van de buurtbus.
    Binnenkort volgen meer mededelingen over onder andere een tijdelijke extra uurvergoeding voor het rijden van meer busritten per week. Zijn er suggesties om het tekort van chauffeurs op te vangen laat het horen svp.
  27. Vervolg op de AED cursus bij EHBO Capelle(08/03/2023)Gelet op de enorme animo voor het volgen van een eerste AED cursus is getracht snel een tweede cursus voor de volgende groep(en) te organiseren.
    Dat viel tegen : De EHBO meldde pas in juni voor ons een nieuwe cursus te kunnen organiseren. Ze hebben namelijk maar een (1) docent, welke de komende 12 weken nodig is voor het geven van een basis EHBO cursus. Dat was niet wat we hadden verwacht.Ook het aangeboden alternatief voor een volgende training in het Huis van de Wijk Oostgaarde is niet meer mogelijk, er staan 4 aanmeldingen van ons
    maar na een oproep in de lokale Capelse krant kwamen er maar liefst 60 aanmeldingen uit de wijk zelf.
    De gedachte mei cursus is dus zwaar overgeboekt. In juni is er weer een nieuwe mogelijkheid voor ons helaas.
  28. Verzoek om het in kaart brengen van te volle busrittenIn het regulier overleg met de gemeente is aan ons verzocht te gaan registreren waar en wanneer wij met te volle bussen dreigen te rijden, om zo als de gemeente maatregelen te gaan treffen. Meten is weten. Het is dus geen maatregel om chauffeurs te controleren, zoals ik iemand hoorde zeggen. Vat dit verzoek dus positief en professioneel op en denk hierbij niet in complot theorieën. 🙂
  29. Geen foto’s van dieselverbruik meerEnige maanden geleden is iedereen verzocht na afloop een melding (foto) van je gemiddelde verbruik aan diesel te sturen in de whatsapp. Daar waren aanvankelijk weerstanden over (neen, geen wedstrijd) maar iedereen heeft dit opgepakt. Na lering door iedereen is het gemiddelde oorspronkelijke dieselverbruik aanzienlijk gedaald. Het verbruikscijfer schommelt tussen de 8,7l en de 10,2l/100 km. Dit valt te merken aan het tanken op woensdagmiddag. Doel bereikt, en stoppen we met de dagelijkse foto’s. Alleen de tankploeg op woensdagmiddag verzoeken we wel door te gaan met het schieten van een foto met de tankvoorraad in de bus voordat er getankt gaat worden.
    Voor de goede orde : Het stoppen met foto’s is geen verplichting. Chauffeurs die dit nu gewend zijn en/of nuttig vinden, mogen uiteraard gewoon doorgaan met foto- meldingen na afloop van hun dienst..
  30. Wat als de bussen vol zitten met passagiers en er meerdere wachtenden staan? (18 02 2023)Het komt eens in de zoveel tijd voor: de bus zit al vol met 8 personen en er zijn nog reizigers die alsnog mee willen. De chauffeur besluit dan toch meer mensen mee te nemen in de buurtbus. Vooral bij stakingen van het Openbaar (streek)Vervoer is het recent vaak voorgekomen. Wettelijk mag dit absoluut niet!De bus is goedgekeurd voor 8 zitplaatsen, naast dat van de chauffeur. Ook rijbewijs B staat niet meer dan 8 personen toe. Dat alles uit oogpunt van veiligheid, maar geen leuke situatie in de praktijk. Passagiers weten dit vaak niet (ze hebben bijvoorbeeld zelf geen rijbewijs) of weten het best, maar claimen het niet te weten, omdat ze graag willen instappen.
    In overleg met de gemeente en RET moeten we blijven voldoen aan deze wettelijke richtlijn, want ook bij schade aan bus of letsel van passagiers (schadeclaims) zal in dat geval geen enkele verzekeringsmaatschappij willen uitkeren en uiteindelijk proberen de chauffeur financieel aansprakelijk stellen.
    Hoe goed bedoeld ook, begin er NIET (meer) aan. De consequenties voor de chauffeur kunnen gigantisch zijn.De RET zal via communicatie meer aandacht gaan besteden hieraan en de gemeente wil graag weten waar en wanneer dit optreed om op termijn structureel te kunnen inspelen op drukte op de buslijnen. Met het oog hierop is in de bus een nieuw formulier toegevoegd, die een chauffeur – in voorkomende gevallen – moet invullen: waar, wanneer en hoeveel >8 passagiers..
    Zelf besteden we binnenkort meer aandacht in de bus zelf door het plaatsen van extra borden in de bus, dat biedt de chauffeur in deze situatie een hulp bij het weigeren van (te)veel passagiers. Zij kunnen dan verwijzen naar dit bord. De praktijk is dat op den duur de meeste reizigers op de hoogte raken van dit maximum aantal en daar begrip voor tonen. Voor nu: in alle gevallen blijf kalm en rustig richting passagiers. Zij kunnen hier niets aan doen, maar ook de chauffeur is gebonden aan regels. Dit alles ter veiligheid voor iedereen.
  31. Krassen in de zijruiten van de buurtbus (18 02 2023)Bij twee bussen zijn krassen aan de buitenzijde van diverse zijruiten ontdekt. De krassen van circa 3 cm lengte lopen van boven naar onder.
    De oorzaak is vooralsnog onbekend. De wasstraat in Krimpen wordt uitgesloten geacht. Het lijkt alsof de krassen moedwillig zijn aangebracht.
    Gedacht wordt aan plaatsen waar de bussen (onbewaakt) wat langer stilstaan, zoals Capelse Brug of Capelle Centrum.
    Verzocht wordt – voor zoverre mogelijk – de bussen op deze locaties op afstand goed in de gaten te houden.
  32. USB Stroomvoorziening apparatuur (11 02 2023)
    Sommigen blijken de USB-aansluiting op het voorfront van de radio(!) te gebruiken om de apparatuur op te laden.
    Dat gaat helaas niet lukken. De USB dient daar voor het insteken van een Sticky, maar de uitgangsspanning is te gering om enige apparatuur aan de kabel op te laden.
    Gebruik deze USB-uitgang dus maar nooit, maar gebruik de aansluitingen onder de desk (zoals het eigenlijk moet) of eventueel de plug voor de sigarettten aansteker.
  33. Aankondiging wegopbreking Vrijheidsdans (08/01/2023)Van de gemeente is bericht ontvangen dat de wegwerkzaamheden op de Vrijheidsdans aanvangen in maart 2023. De weg is dan circa 9 maanden gesloten voor autoverkeer.
    Omrijden waarschijnlijk via een (1) afslag eerder naar rechts richting spoorbaan. Nadere details volgen……
  34. Doorgang bij wegversperring Operalaan / Hermitage31 01 2023
    Van de gemeente is bericht ontvangen dat de wegwerkzaamheden daar nog duren tot minimaal eind maart 2023 wegens onvoldoende bouwmaterialen.
    MAAR let op :Er is wel een kleine doorgang open gemaakt voor automobilisten die daar wonen. Het kan dus gebeuren dat op de rotonde
    van het Stationsplein / Operalaan auto’s toch opeens doorschieten naar de Operalaan of opeens verschijnen vanuit de doorgang Operalaan.
    Kijk dus goed uit bij het oprijden van de kruising richting rotonde! Men heeft daar voorrang.
  35. Cursus AED voor chauffeurs op 23 maart (07/01/20223)In samenwerking met EHBO Capelle aan den IJssel organiseren wij voor vrijwilligers een avond hartreanimatie /AED. Na afloop van deze avond herken je de signalen van een hartaanval , wat je in dat geval wel en niet moet doen en het werken met een AED apparaat. De avond is op donderdag 23 maart, aanvang 19.30 uur in de kantine van volkstuinvereniging ” Nut en Genoegen” aan de Bermweg in Schenkel. Er is ruim voldoende parkeerplaats. Er kunnen per avond maximaal 8 deelnemers met actieve deelname worden geplaatst, latere aanmeldingen komen daarom op een reservelijst. Deelname is gratis. Wil je je opgeven voor deze avond, dan graag een reactie naar het bestuur.
Print Friendly, PDF & Email
Site Statistics
  • Today's visitors: 39
  • Total visitors : 41,357
× .Wij helpen U graag op weg...