BUURTBUS CAPELLE

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

Buurtbusvereniging

Update zaterdag 21 september

Niet over de busbaan naar Krimpen.

Er is vandaag een officieel schrijven ontvangen van de gemeente dat – na overleg met de politie – het formeel NIET is toegestaan om met een lege bus via de busbaan over de Algerabrug te rijden naar Krimpen. Op dat moment is de bus namelijk geen lijndienst en dat is een absolute voorwaarde voor de wet. Chauffeurs worden alle geacht dit besluit te kennen en te respecteren.. Een kopie van de brief met het besluit moet voortaan in iedere bus aanwezig zijn.
Lees hier de brief: besluit busbaan algerabrug

Op tijd rijden II

Het meest moeilijke van bus rijden is op tijd aan te komen. Met geen of weinig passagiers bij haltes, schiet je ongemerkt voorbij en bouw je een voorsprong op die niet meer goed valt te maken.
Nogmaals : te laat aankomen bij een halte is vaak niets aan te doen, maar te vroeg voorbij rijden bij een halte kost vaak dankbare passagiers en is een ‘doodzonde’.

Daarom bijgaand een klein hulpmiddel om voor en tijdens je rit met een half oog in de gaten te houden bij het passeren van iedere lege halte. Handig om bij je te hebben tijdens een volgende dienstsrit.

Roosterplanning Oktober komt

Komende weekend wordt de planning voor de maand oktober gemaakt. Uitgangspunten is dat chauffeurs bewust zo veel mogelijk een vaste dag en tijd gaan krijgen. Dat geeft rust en ruimte voor andere zaken. De resterende vrije plaatsen worden dan hierna ingevuld met vrijwilligers uit een ‘vrije’ pool.

Meer/minder?

Wil je na je ervaringen van september meer c.q. minder vaak gaan rijden laat dat graag in een persoonlijke mail weten svp
Dan passen we dergelijke verzoeken zo goed mogelijk in voor de komende maand.

Update per donderdag 19 september

Nu op tijd gaan rijden

We hebben de fases kennismaking met de bus en de route nu wel onder de knie. Nu komt de grootste uitdaging op tijd gaan rijden langs de haltes!!

Een eerste globale analyse van de ontvangen klachten van passagiers geeft aan dat er niet te laat de halte wordt gepasseerd, maar eerder te vroeg!! Passagiers denken dat de bus vertraagd is maar meestal is de bus al voorbij! Kan je zelf niets doen aan vertraging (door files etc) maar aan een te vroege halte kan je alles doen en is niet nodig. Rij langzamer, stop bij een veilige bushalte een paar minuten en hou onderweg de electronische halteborden in de gaten.

Knipper de 0 als je langsrijdt dan ben je precies op schema, prima! Staat er 2 of 3 dan ben je 2 tot 3 minuten voor op het schema. Staan de borden op 56 of 58 dan ben je 2 tot 3 minuten te laat op schema. Helaas staan niet overal electronische borden maar rij dan op je eigen klok.


Leermomentjes

Met het wegrijden van de defecte bus naar de garage hebben we ook onze twee lijnborden weggegeven. Die zijn vergeten en liggen nu ergens nutteloos in de garage, onze reservebus van vanmiddag heeft dus geen lijnaanduiding dat is heel verwarrende voor passagiers . We bestellen een aantal reserveborden

Busvervanging

We rijden nog met een bus. Er komt echter versterking aan in de vorm van een andere bus uit Lisse. Die wordt opgehaald nu en is vanmiddag afgeleverd op de gemeentewerf.

Dagrooster aangepast

Op verzoek is het dagschema ietsjes aangepast qua tekst, de lijnnummers 606 en 607 zijn nu ook bij de ritnummers vermeld. Ook de opmaak van de tabellen is verbeterd in deze versie. Het bleek dat er wel eens een andere rit werd gereden dan oorspronkelijk gepland (!)

Inhoudelijk is er niets gewijzigd qua aanvangstijden of eindtijden van een dienst.
De nieuwe versie is HIER te downloaden.
Het is de versie van 22 september 2019

Update woensdag 18 september

Een bus beschikbaar

Zoals bekend, is er op dit moment slechts een (1) buurtbus beschikbaar. Die rijdt gelukkig gewoon zijn rondjes 606 en 607 met drie chauffeurs.
De andere buurtbus staat ergens met een kapotte uitlaat, de RET kan vanmiddag om 16.30 uur niet bevestigen wanneer deze of de derde bus gerepareerd is. De derde bus is vandaag opgehaald van de gemeentewerf. We rijden dus morgen ook met een (1) bus. De huurbus van van ‘t hart is vandaag teruggebracht, want niet wij, maar de RET moet dergelijke technische uitval oplossen of anderszins…

Overleg RET

Maandag a.s. is er een vergadering met de gemeente en de RET op het gemeentehuis voor een evaluatie over de eerste vier weken, Dan hoor ik meer.

Vrijwilligersbijdrage 2020 Capelse Vrijwilliger

Ieder jaar keert de gemeente Capelle aan den IJssel een geldbedrag uit van circa 50 euro als beloning voor activiteiten en evenementen georganiseerd door Capelse vrijwilligers. Veelal worden er met dit geld een etentje georganiseerd. Deze aanvraag moet voor 1 oktober van ieder jaar worden ingediend en voorzien zijn van naam en handtekening van de Capelse Vrijwilliger.
Bij het in ontvangst nemen van de BVC-bedrijfskleding hebben 30 vrijwilligers getekend voor deze bijdrage 2020. We komen dus nog wat namen en handtekeningen te kort. Ik zal de personen in kwestie informeren en vragen naar hun handtekening, zodat we de aaanvraag alsnog volledig kunnen indienen.

Whatsapp

Er is een tweede whatsapp groep geopend. De eerste groep is uitsluitend bestemd voor de twee rijdende chauffeurs en hun 2 opvolgers voor het moment van wisseling. Ook het bestuur geeft hier de zakelijke mededelingen door.

De tweede groep BVC Varia 2019 is voor overige medelingen, soms heel zinnig, soms leuk, soms dom, soms heel irritant. De tweede whatsappgroep is facultatief om te volgen, je kan er je voordeel mee doen, maar je hoeft het niet allemaal te volgen, dat is aan jou…

Workshop Omgaan met agressie

We gaan gewoon door met een besloten workshop voor chauffeurs ‘Hoe om te gaan met verbale agressie’ . Eind september en begin oktober komen er 3 workshop. We gaan dit organiseren, want we zullen het zeker nog kunnen gebruiken 😉

Update dinsdag 17 september

Door een technisch defect aan een van de twee buurtbussen is er geen volledige dienstregeling mogelijk.
Er wordt GEEN personenbusje van derden ingehuurd, totdat of tenzij de RET hier een akkoord voor geeft.

Dus tot nader order is er slechts één bus beschikbaar

Update donderdag 5 september
  1. RET

    Een van de twee handhelds loopt leeg en laadt niet op ondanks dat deze permanent in de voeding van de autobus zit. Waarschijnlijk zit het probleem in de bedrading van de bus zelf (geen stroom sigarettenaanstekker bus) , dit is is gisterenavond gemeld aan de RET en die stuurt vandaag een man langs voor nadere inspectie van het toestel .
    Als de handheld leeg is kan er niet meer ge OV-chipped worden, klanten rijden dus gratis mee. Het is niet anders… Probleem RET en er wordt aan gewerkt daar. geduld svp…Er is nu een acculader aangekomen op de werf, maar omdat daar nu alles dicht is , is er geen stroom
    Maandag aanstaande komt Roy van de RET om in ieder geval de readers vast te zetten aan de rechterkant van de chauffeursstoel. Dit voorkomt dat ze onderweg wegglijden in de bocht. Hij geeft les en analyseert de storingen ook. Vraag gerust om meer informatie

    Ontbrekende tweede tankkaart diesel en tweede chauffeurssleutel Capelsebrug zijn vanochtend afgeleverd.

  2. Toegang fietsenstalling Gemeentewerf

    Er is een toegangskaart voor de fietsenstalling aangevraagd bij de gemeente. Vrijwilligers die op de fiets komen, kunnen daar hun fiets dan overdekt en veilig stallen, wel zo veilig in de winter…. De aanvraagprocedure duurt enige dagen. Het pasje komt straks te liggen in het sleutelkluisje bij de ingang van de fietsenstalling

  3. Wisseling Chauffeurs

    Beste mensen, het ging om ca 1100 uur even fout met de wisseling van chauffers
    Ik heb het later even uitgezocht ter lering voor ons allen:

    Bus 1 Dienst 1
    1, Jan Klinge, die loste terecht af op 10.38 uur
    2, Michael van der Vliet met (nieuw) Misluska Werleman
    3. Berend Verheij

    Bus 2 dienst 4
    1, Hennie Breedveld wisselt om 11.38 op Kerkplein met
    2, Luka Cuturic
    3, Roy Smits

    Analyse

    Jan Klinge heeft terecht gedacht / gehandeld om 10.38 uur, excuses Jan!
    De wissel van Jan Klinge (op afgesproken tijd) met Michael van der Vliet op de Kerklaan heeft niet plaatsgevonden, Jan dacht wellicht dat Sjaak zijn opvolger was.
    Gelukkig hadden we beschikbaar meerijder Sjaak Lucassen die de zaak ter plaatse heeft gered door verder te rijden vanaf de Kerklaan. (Sjaak Bedankt!)
    Luca had met bus 1 niets van doen, want die stond gewoon opgesteld voor de tweede bus om 11.38 uur als vervanger van Hennie Breedveld.

    Dus blijf alert : Wisseling van chauffeurs van dienst 1 naar 2 en dienst 4 naar 5 vinden altijd op de Kerklaan plaats, maar wel op verschillende tijden. Los hiervan hoe chauffeurs 1 en 4 goed terugkomen op de gemeentewerf.

  4. In house cursus ” Omgaan met verbale agressie…. “

    We organiseren eind september / begin oktober een cursus alleen voor BVC chauffeurs. We denken aan 4 te houden cursussen (ieder 4 uur). namelijk 3 overdag en 1 in de avonduren te organiseren. Per cursus maximaal 10 deelnemers. Denk er al vast over na of je deze wilt volgen, het is geen verplichte cursus. We denken aan een leslokaal bij Welzijn Capelle aan De Linie in Oostgaarde. Meer informatie volgt.

  5. Dick van Sluis gaat naar de RET

    Vanmiddag werd in de pers bekend gemaakt dat wethouder Dick van Sluis van Vervoer vertrekt en naar de RET(!) gaat als Directeur Risico en Veiligheid. Ik wist het niet, maar ik wens hem van harte succes. Qua profiel lijkt hij een uitstekende kandidaat voor deze functie bij de RET.

  6. Op vakantie…..

    Ik vlieg morgenvroeg met de KLM (als die niet staakt) naar Rusland voor Moskou, de Gouden Ring en uiteindelijk Sint Petersburg, een reis die ik in december verleden jaar al had geboekt. (Echt waar ) Ik ben 12 dagen onderweg.

    Ik lees wel af en toe mijn mails in de hotels maar niet in de bus onderweg naar een volgende stad.
    Ben dus weinig in de lucht….

    Waarnemingen

    Er zijn gelukkig vrijwilligers die mij waarnemen voor de website (Evert) , de planning (Nico) en de kleding (Hennie). Albert van Bart (av******@zi***.nl) onderhoudt de grote lijn regie en – in voorkomende gevallen -nader overleg met de gemeente en RET. Belast deze mensen niet te veel met zaken die misschien tot na 18 september kunnen wachten .
    Probeer als je wisselingen in de uitgeschreven planning wilt, dat zelf zo veel mogelijk te regelen met whatsapp (helaas) of de mail (zo veel mogelijk). Jullie hebben elkaars emailadressen

    Ga nooit te vaak whatsappen of over weing zinvolle zaken kwekken is mijn devies, het geeft snel veel ruis en/of irritaties en dat willen we niet.

    Er staan zoals nu bekend enige acties met de RET open met de gemeente wat minder acties.

    Ik denk dat we nog zelf moeten leren beter op tijd te rijden (niet te vroeg langsrijden) want dat geeft ergenis bij passagiers merk ik. IK heb intern opgemerkt dat de route 607 te lang (b)lijkt. We kunnen daar nog wel iets versnellen door bij Capelsebrug eerder groen licht te krijgen.

    Ik vertrouw dat het goed gaat met jullie en met de bussen en ik zie jullie op 18 september graag trots, tevreden – en de bussen onbeschadigd – terug in Capelle!

    Paul van Gink

Site Statistics
  • Today's visitors: 5
  • Total visitors : 52,443