Er zijn de komende weken weer veel wegwerkzaamheden in Capelle aan den IJssel
- s’Gravenland
- .
Er zijn de komende weken weer veel wegwerkzaamheden in Capelle aan den IJssel
Alle buurtbussen in Nederland worden gereden door enthousiaste vrijwilligers (M/V).
Heeft u interesse om vrijwillig als parttime chauffeur een aantal uren per week in de buurtbus te rijden? Neem dan contact met ons op of meldt u aan. Want om de buurtbussen dagelijks beschikbaar te stellen hebben we vrijwilligers nodig die de part-time functie van buschauffeur willen vervullen.
Voor ieder voertuig zijn circa 12 vrijwilligers per week nodig. Zij werken 6 uur achter het stuur en hebben dan natuurlijk ook regelmatig pauzes.
De Buurtbusvereniging Capelle (BVC) is regelmatig op zoek naar mannelijke en vrouwelijke kandidaten die vrijwillig de buurtbus in Capelle aan den IJssel willen besturen.
Per gereden dienst ontvangen vrijwilligers een onkostenvergoeding.
Een buurtbus is een kleinere autobus, die volgens een vaste dienstregeling een vaste route rijdt. De chauffeurs zijn vrijwilligers. Er zijn maximaal 8 zitplaatsen.
Want in een buurtbus mogen op grond van de Wegenverkeerswet 1994 nooit meer dan 8 zittende personen worden vervoerd, anders zijn de chauffeurs in overtreding. Dat heeft ernstige consequenties voor de dekking van de verzekering voor passagiers bij een mogelijk ongeval of aanrijding onderweg.
Dit is voor reizigers soms zuur bij de instaphalte, vooral in de spits of bij stakingen van het streekvervoer.
Reageer dit op een dergelijk moment niet af op de vrijwilliger/chauffeur, die kan daar niets aan doen, maar besef dat dit is bedoeld voor uw eigen veiligheid!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente van uw woonplaats.
De opleiding van nieuwe BVC-kandidaten kent de volgende 11 fases:
1. Werving en selectie nieuwe kandidaten;
2. Kennismakingsgesprek met een lid van het bestuur;
3. Proefrijden met de buurtbus;
4. Meerijden als passagier om de routes te leren kennen;
5. Opleiding door een vaste chauffeur;
6. Leren omgaan met elektronische apparatuur;
7. Aanmelden medische keuring (Arbo Unie);
8. Aanvragen VOG – verklaring (Justis);
9. Onderteken van de BVC Gedragscode voor Vrijwilligers;
10. Verstrekken bedrijfskleding BVC;
11. Alleen op de bus!
Het hele opleidingstraject is opgedeeld in een 11-tal stappen en duurt ongeveer 6 tot 7 weken. De duur is afhankelijk van de rij-ervaring en getoond verkeersinzicht van de kandidaat. In een (1) week wordt een (1) les ingepland. Lees hier meer..
Een aanzienlijk stijging van reizigers in 2023
Eind 2023 telden de RET telmachines,gemonteerd in de drie buurtbussen, meer dan 100.000 vervoerde reizigers. Dit aantal passagiers is aanzienlijk meer dan de 75.000 reizigers die gedurende het jaar 2023 werden vervoerd. Door de inzet van 3 bussen is het mogelijk gebleken een groter verzorgingsgebied (met name in Rotterdam Oosterflank en Alexacnerpolder) te bedienen.
75.000ste reiziger in het zonnetje gezet!
Het was donderdag 22 december j.l. feest bij de Capelse buurtbus. Wethouder Rik van Woudenberg van de gemeente Capelle aan den IJssel zette de 75.000ste passagier van de buurtbus in 2022 in het zonnetje.
Mevrouw Ying Kha kreeg uit handen van de wethouder een bloemetje en twee vrijkaartjes voor de buurtbus. Daarnaast was er een verrassing voor de 34 vrijwillige chauffeurs van de buurtbus.
Zij krijgen een kerstkrans van de gemeente voor hun inzet. Wethouder Van Woudenberg overhandigde de eerste vier aan chauffeurs Ton Naumann, Piet Koolmees, Paul van Gink en Johan Willebrands.
De Capelse buurtbus rijdt sinds 2019 en telt inmiddels drie buslijnen. Die verbinden diverse wijken en buurten in Capelle en Kralingseveer met elkaar. Daarnaast zorgt de buurtbus voor een goede verbinding met het centrum van Capelle, winkelcentrum De Terp en het IJsselland Ziekenhuis.
Ook doen de bussen een aantal OV-haltes aan, waaronder Capelsebrug en NS Station Schollevaar. Wethouder Rik van Woudenberg: “In 2022 hebben meer dan 75.000 passagiers van de buurtbus gebruikgemaakt. Dat zijn veel Capellenaren die dankzij de buurtbus op hun bestemming zijn gekomen.
Daarnaast is het fantastisch om te zien dat zoveel vrijwillige chauffeurs aan dit project meewerken. Die inzet verdient een bedankje.”