BUURTBUS CAPELLE

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

Buurtbussen kampen met tekort aan vrijwilligers: ‘Zonder bus moet ik lopen’

OPENBAAR VERVOER

Buurtbussen kampen met tekort aan vrijwilligers: ‘Zonder bus moet ik lopen’

Pauline en Paul zijn vrijwilligers bij de buurtbus in Capelle
© Rijnmond
De buurtbussen in de regio hebben te weinig vrijwillige chauffeurs. Op sommige plekken rijden er daardoor al helemaal geen bussen meer. In Capelle aan den IJssel is de nood ook hoog. “Voor sommigen is die bus echt onmisbaar.”
Paul van Gink (69) en Ruud Verspoor (66) zijn vrijwillige chauffeurs op de buurtbus in Capelle aan den IJssel. Elke dag rijden daar drie bussen rond, die reizigers onder meer naar het winkelcentrum of het ziekenhuis brengen. Ze doen het met veel enthousiasme.
“Mijn dochter heeft een beperking en maakte voor haar woon-werkverkeer gebruik van deze bus”, vertelt Ruud. “Ik wist dus al hoe belangrijk het is dat deze bussen rijden. Dan is het zeker leuk om hier als vrijwilliger aan bij te dragen.”
Op sommige plekken in de regio rijden geen normale stadsbussen. Daar rijden buurtbussen. Dat zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers. Maar veel buurtbusverenigingen hebben het zwaar. Ze kampen met een tekort aan vrijwilligers.
Per week zijn er in Capelle dertig chauffeurs nodig. In totaal heeft de vereniging 34 vrijwilligers in het bestand. “Als er niemand ziek is of op vakantie, dan werkt dat”, zegt Van Gink. “Maar de meeste vrijwilligers zijn gepensioneerd en gaan niet één of twee weken of vakantie, maar soms wel twee maanden. Dan hebben we een tekort.”
Meivakantie
Nu zijn er tien mensen op vakantie. “De instroom van nieuwe vrijwilligers is minimaal. Een consequentie kan zijn dat we delen van de dag niet meer rijden, of een hele lijn uit het bedrijf moeten halen”, legt hij uit.

Vrijwilliger Ruud

© Rijnmond
Beroepschauffeurs
De gemeente Capelle aan den IJssel kijkt of ze extra geld vrij kunnen maken om ook betaalde chauffeurs in te huren. Daar wordt voor de zomer een besluit over genomen.
Volgens Van Gink zou het een goede zet zijn. “Een goed idee, want continuïteit moet altijd op nummer één staan. Die bus is voor sommigen onmisbaar, horen wij ook uit de praktijk. Zij hebben geen andere vorm van vervoer dan de buurtbus. Ze gaan ermee naar het ziekenhuis of naar de markt. Dat zijn hele sociale bestemmingen.”

‘Streven om geen rit over te slaan’
Het tekort aan vrijwilligers speelt niet alleen in Capelle aan den IJssel. Ook op andere plekken in de regio is de nood soms hoog. Op Goeree-Overflakkee is de dienstregeling aangepast, waardoor er geen openbaar vervoer meer rijdt in het dorp Herkingen. Tot vorig jaar reed daar een normale bus.
De plaatselijke buurtbusvereniging heeft niet genoeg vrijwilligers om deze lijn te bemannen. “De ambitie is om die lijn in Herkingen weer in dienst te nemen. Maar daar zijn twintig vrijwilligers voor nodig.”
Ook in Capelle aan den IJssel zijn de buurtbuslijnen het gevolg van het schrappen van reguliere bussen op deze trajecten. Dat gebeurde al in 1999. “De gemeente wilde wel dat bewoners van wijk tot wijk vervoerd konden worden. Ze begonnen met twee buurtbussen, en dat zijn er inmiddels drie. We hebben in 2023 ruim 100 duizend passagiers vervoerd met die drie lijnen; dat is toch wel een signaal dat er veel vraag is naar het openbaar vervoer in Capelle aan den IJssel.”
In de Alblasserwaard kunnen ze ook wel extra chauffeurs gebruiken. Maar tot nu toe weten ze de roosters te vullen. “Bij een tekort vragen we bepaalde chauffeurs om meer ritten te rijden”, legt Vereniging Buurtbussen Alblasserwaard uit. Ook bij Buurtbus Binnen-Giessen is dat het geval. “We hebben nu 37 vrijwilligers, maar we streven naar 45. Tot op heden is het altijd gelukt om de ritten te bemannen. Ons streven is om geen ritten over te slaan.”
‘Onmisbaar’
Een vaste passagier in Capelle is Joke, die geregeld met haar rollator naar het winkelcentrum gaat. “Ik vind het geweldig, alleen rijden ze veel te weinig. Dat vind ik waardeloos. We hebben wel een auto, maar mijn man brengt me ook niet elke keer overal naartoe. Hij is geen taxichauffeur”, zegt ze lachend. “Dus nu ga ik met de buurtbus. Zonder zou ik moeten lopen en dat red ik niet meer. Ik ben inmiddels 79.”
Een andere reiziger, Helen, vindt de buurtbus gemakkelijk. “Deze bus is echt onmisbaar. Ik ga ermee naar het ziekenhuis, of naar de metro. De vrijwilligers zijn ook allemaal hartstikke aardig en je kunt altijd zitten. Dus ik ben tevreden.”
Chauffeur Pauline (67)
Vrijwilligerswerk doe je uit liefde, dát is het uitgangspunt

Ook chauffeur Pauline (67) merkt dat ouderen erg blij zijn met de bussen. “Vooral als ze in gedeelten van Capelle wonen waar niet veel bussen komen. Ze bedanken je soms zelfs met een snoepje of met chocola, of spreken hun dankbaarheid uit.” Ze snapt dat niet iedereen staat te springen om zich aan te melden als vrijwilliger. “Mensen willen toch graag een betaling voor hun diensten. Maar vrijwilligerswerk doe je uit liefde, dát is het uitgangspunt. En dat is voor mij ook de hoofdzaak.”
poster
Mee rijden op de buurtbus in Capelle

Print Friendly, PDF & Email
Site Statistics
  • Today's visitors: 7
  • Total visitors : 53,523