Vanochtend om 10.00 uur vond in het gemeentehuis een eerste (tussentijdse) evaluatie plaats tussen de RET de gemeente en de BVC. Daar zijn over en weer de eerste ( en persoonlijke) ervaringen uitgesproken.
In hoofdlijnen is het volgende besproken.
Handhelds
De huidige handhelds functioneren matig tot slecht, dit is door de RET erkend. Per 2 september stond ze intern voor een dilemma : of geen handhelds uitreiken, dus iedereen gratis rijden, of handhelds meegeven waar ze zelf van weten dat ze in de praktijk moeizaam functioneren. Ze kozen voor het laatste, nu zien ze in dat dat ook inkomsten kost.
Inmiddels is een andere type handheld besteld . Deze hebben het formaat van een mobiele telefoon en bevatten een aantal nieuwigheden. Zo gaat het synchroniseren van de verzamelde OV-chipdata vanzelf. Verwachting toch wel enige weken.
Lijn 606
In overweging is gegeven om lijn 606 in route aan te passen en vanuit Capelsebrug gelijk recht door naar ‘s-Graveland in te duiken en daarna via de Gournotstraat aan te komen en rechtsaf te slaan naar de Doormanstraat om via de bestaande route via Capelle – West en Kralingsveer terug te rijden naar de Capelsebrug. Een langer rondje rechtsom zeg maar.
Als we dat accoord vinden, kan dat per 15 oktober ingeprogrammeerd worden in de nieuwe dienstregeling per 2 december 2019.
Tot voor kort (b)leek de Gounotstraat een struikelpunt , dubbel geparkeerde autos bij schollen en veel hoge verkeershobbels.
MAAR DE GROTE HAMVRAAG
-
Wat vinden we zelf van de route en het passagiersaanbod op de 606? Kunnen we daar meer over vertellen,
Heeft het bijvoorbeeld zin om de eerste en laatste rit van iedere werkdag te laten vervalen (is ook een optie) en halen we de routetijden op dit traject 606. Moeten halte-tijden in de route ergens worden aangepast (rittijden verlengen) - Heeft het bijvoorbeeld zin om de eerste en laatste rit van iedere werkdag te laten vervalen (is ook een optie) en halen we de routetijden op dit traject 607. Moeten halte-tijden ergens in tijd worden aangepast (rittijd verlengen)
Dat zelfde geldt ook voor 607
Al jullie input in de vorm van opgedane ervaring en kennis is van belang. Kunnen we daarom iets meer ervaringen kentallen van beide lijnen van jullie verwachten, bijvoorbeeld – na afloop van een dienst in de whatsapp :
– schatting van het aantal door jou vervoerde passagies,
– buurtbus te laat / te vroeg op het eindpunt door verkeer of andere oorzaken
Omdat de huidige handhelds niet altijd goed passagiers registreren, kunnen we deze apparatuur niet betrouwbaar genoeg inzetten als meetpunten.
RET-beleid en Buurtbus-medewerkers
De hoofddirectie van de RET en de Ondernemingsraad van de RET hebben zich in het verleden formeel en positief uitgesproken over de invoering van de buurtbus als aanvulling op het openbaar vervoer. Zij zien daar het nut en de noodzaak van in. Op dit niveau is er zeker geen tegenwerking en zelfs steun. Dat je op de werkplek af en toe een RET-chauffeur tegenkomt, die dat op persoonlijke titel een vorm van broodnijd vindt, is dan jammer. De buurtbus is een op het hoogste bestuursniveau gesteunde invulling van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Over steun van de gemeente Capelle aan den IJssel hoeven we het niet te hebben, die waren al en zijn gewoon voor…
Contactpersoon RET
De huidige RET operationele buurtbusmanagers zijn allen gevestigd en vanuit de historie vooral gefocussed op Rotterdam Zuid omdat daar al langer buurtbussen rijden. Met de start in Capelle aan den IJssel is nu ook op de Rechter Maasoever een buurtbus operationeel.
Dat vraagt dus extra aandacht en ondersteuning door de RET en daarom heeft de RET een nieuwe buurtbusmanager voor deze kant van de rivier benoemd. Hij heet Sander van der Heiden (sv***********@re*.nl). We gaan hem binnenkort ontmoeten..
Negen-oog Capelsebrug
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft ooit de lus op deze stop bij het negenoog verwijderd blijkt. Er wordt dus in de weg niets gedetecteerd daar. Een zender om het negenoog te beinvloeden kost circa 10.000 euro per bus. Iets wat we niet willen. Voorlopig advies: je kunt vanuit Kralingseveer of de busbaan gebruiken of gewoon de openbare weg Abram van Rijckevorsel en bij de eerste stoplichten linksaf slaan. Dat lijkt in de praktijk sneller dan de stop bij het negenoog.
Nieuwe bussen ?
De RET heeft een optie op een aantal spiksplinternieuw buurtbussen staan. Dit zijn Mercedeze Benz bussen met een verhoogde vloer, die moeten dan nog wel geschikt gemaakt worden met electrisch bedienbare deur en drukknoppen om te stoppen langs de route. Kortom wordt nu uitgewerkt door RET maar duurt dan nog wel enige maanden. Dat was ook de optie om na circa een half jaar te gaan wisselen van bussen. De huidige bussen zijn aangeschaft als tijdelijke oplossing.
Overige zaken
Rooster
Er waren vanochtend vroeg wat misverstanden over welke chauffeur op welke rit moest gaan rijden. Blijkbaar is men vanochtend na elkaar op dezelfde route gaan rijden (?)
Voor de volledigheid : het ON LINE rooster op de website of op je mobiel is het ENIGE document wat actueel is.
Om deze reden is ook de spreadsheet uitdraai van september voortijdig verwijderd van de website. Die loopt namelijk in principe altijd achter. Bij toekennen van nieuwe diensten maar ook bij wijzigen van chauffer op een eerder toegekende rit wordt door het systeem automatisch een email verzonden. Blijkbaar gaat dat niet goed of worden de verzonden emails wel verzonden en (niet) ontvangen maar blijkbaar verkeerd begrepen .
Ik zal daar spoedig naar kijken (leermoment). Er komt ook een nieuwe software-release uit begrijp ik van de softwaredevelopers…
Uitbetaling vrijwilligersvergoeding
Per vandaag is van de gemeente een geldbedrag ontvangen op onze ING -bankrekening. Nu kunnen we eindelijk een aantal openstaande rekeningen (bijv Arbo Unie) betalen. Daarnaast ontvangt iedere vrijwilliger een vaste vergoeding van 15 euro voor de tijd en de kosten die zijn gemaakt tijdens de introductieronde RET / keuringen en instructieronden RET.
Het eenmalig inkloppen van alle bankrekeningnummers en het opvragen van benkrekeningnummers bij die vrijwilligers die dat nog niet eerder hebben gedaan kost even tijd. Vandaar dat de uitbetalingen in een aantal sessies zal plaatsvinden. De komende dagen wordt iedereen bediend met een overboeking van 15 euro. De eerste 11 vrijwilligers zijn zojuist uitbetaald.