BUURTBUS CAPELLE

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

ACTUEEL 2024

van


[pvcp_1]

Deze pagina ACTUEEL 2024 is voor het laatst bijgewerkt op 6 juli .

  1. Vakantieplanning doorgeven (6/7/2024)
    Als men met vakantie gaat, wees dan wel zo vriendelijk om dit besluit PER EMAIL door te geven aan de planning en niet per WHATSAPP.
    Dat laatste is lekker snel en makkelijk maar dan zijn we op termijn al snel de draad van iedereen kwijt.
    Emails blijven namelijk langer centraal bewaard , kunnen worden gedeeld en whatsapps niet. Dank bij voorbaat

  2. Resultaat Europese aanbesteding 2025(6/7/2024)
    De gemeente heeft ons gemeld dat behalve de RET er geen andere vervoerders (Arriva, Trevel, Qbizz etc) zijn, welke interesse hebben getoond om de organisatie van
    het buurtbusvervoer in deze regio over te nemen voor de komende 3 jaar.
    Dat heeft vooral te maken met de bestaande concessiegebieden die gelden rondom al de grotere steden in Nederland.
    De buurtbussen maken hier onderdeel van uit.
    De gemeentes in onze regio proberen alle het Europees aanbesteden door gemeentes over te hevelen naar de Metropoolregio MRDH.
    Dat bespaart ze namelijk geld en tijd op gemeentelijk niveau.

  3. Bandenslijtage rechtsachter (22/05/2024)

    De wangen van de banden rechtsachter slijten relatief snel. Dit komt vooral omdat chauffeurs de bocht naar rechts te krap inzetten, waardoor de rechterachterband tegen of zelfs op de stoepranden schuurt. Bochten naar rechts dus altijd ruim inzetten, om ruimte te houden rechts achterin, vooral op de volgende locaties in de routes:

    – 605 bocht naar rechts vlak voor de bushalte achterzijde IJsselland ziekenhuis;
    – 607 bocht naar rechts ingang Gournodstraat richting Capelle West;
    – 607 bocht naar rechts richtingRonddelen komende vanaf tunnel bij De Blinkert gravenland;
    – 607 bocht naar rechts komende vanaf Ronddelen richting Capelle Centrum ;

  4. Verslag Algemene Ledenvergadering 2024(16/05/2024)
    Op 15 mei 2024 hielden wij de Algemene Ledenvergadering 2024. Naast de financiele jaarrekening over 2023 was er over het thema ‘de gang van zaken’ genoeg aanleiding en stof tot discussie tussen aanwezigen. Doel hiervan was een verdere bewustwording over het onderwerp ‘ veilig rijden ‘ met de buurtbussen en de onderlinge communicatie en samenwerking tussen chauffeurs tijdens dienstritten.
    Het concept Verslag Algemene Ledenvergadering BVC dd 14 mei 2024 is hier te lezen. (in PDF).

  5. RET Kids Vrij(08/05/2024)
    Op woensdagmiddag en op zondag reizen maximaal 3 kinderen onder begeleiding van een betalende volwassene gratis in de bussen van de RET. RET Kids Vrij is een doorlopende promotie voor de buslijnen van de RET. Let op: tijdens RET Kids Vrij check je niet in en uit met de OV-chipkaart van het kind op woensdagmiddag en zondag.

    Voor wie? Kinderen van 4 t/m 11 jaar, die op woensdagmiddag of op zondag op pad gaan met hun ouders, opa, oma, oppas of een andere volwassene naar bijvoorbeeld het winkelcentrum, de bibliotheek of sportclub.

    Voorwaarden:
    Maximaal 3 kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar kunnen gratis mee (check niet in of uit) in de bussen van de RET onder begeleiding van een betalende volwassene.
    Dit geldt uitsluitend op woensdagmiddag van 13.00 tot 18.00 uur en op zondag de hele dag.
    RET Kids Vrij is geen reisproduct, dat je op een OV-chipkaart moet laden of een papierenvervoerbewijs, dat je moet kopen. De kinderen kunnen gewoon in- en uitstappen samen met een volwassene, die betaalt of incheckt.*
    Waar te gebruiken en waar geldig?
    Geldig in alle bussen van de RET.
    *Bij twijfel over de leeftijd van het kind kan de buschauffeur om de legitimatie van het kind vragen.

  6. Vakantieroosters mei en juni 2024(22/04/2024)

    De komende maanden mei en juni gaan er weer vele vrijwilligers onder ons op reis voor een welverdiende vakantie. Welverdiend, maar sommigen gaan vele weken tot enige maanden op vakantie en dat komt natuurlijk voor de roosterplanning niet zo goed uit. Er zijn vele open gaten in de roosterplanning die daardoor moeilijk of niet gedicht kunnen worden. Dat vraagt dus om de nodige maatregelen. Een van de acties is om vrijwilligers die in mei en/of juni meer willen extra rijden extra te belonen. Daarom wordt – tijdelijk! – een tweede dienst in dezelfde week rijden verhoogd naar 11,25 voor een 2e dienstrit en voor het rijden van een derde dienst in dezelfde week geldt een beloning van 15,00 euro. Meer dan 3 maal in de week rijden achten we voor niemand echt leuk of gewenst, het moet tenslotte geen werken worden..

  7. Uitnodiging Algemene Ledenvergadering (ALV) 2024 op dinsdagavond 14 mei 2024.

    De jaarlijkse ledenvergadering vindt dit keer weer plaats in CAPSLOC, aanvang 20.00 uur, inloop 19.30 uur
    Alle leden ontvangen de documenten zoals uitnodiging, jaarcijfers 2023 en verslag vorige ALV zo spoedig mogelijk per email aan (in PDF)
    Mocht je deze (nog) niet hebben ontvangen? Dan zijn hier de vergaderstukken ook te DOWNLOADEN

    ALV 2024 Verzamelde PDF Bestanden BVC

  8. Extra wachttijd doorbrengen omgeving Hoofdweg

    Door het verkorten van de rijtijd in Schollevaar moeten de bussen in de omgeving van Schollevaar ergens wachten op de komende haltes weer op tijd te benaderen, Daarom de tip:

    1. Voor buurtbus 605 lijkt de beste wachthalte bij halte Alexandrium III, daar kan je rustig enige tijd veilig wachten. Op het moment dat de achteropstaande verkeerslichten daar op rood komen kan je vervolgens rustig gelijk optrekken naar de linker rijbaan zonder dat er rijdende autos in je nek zitten, Dan rij je bij de eerstekomende stoplichten links af naar Alexandrium I.
    2. Voor de 606 lijkt het het beste om te stoppen bij de inham aan het beging van de wijk Schollevaar, dit is gelegen tegenover het benzine station van de Shell daar. Ne een wachttijd kan je optrekken opi de Burgemeester Van Djklaan richting NS station Schollevaar.

    Zie onderstaande schets:

  9. Omleiding in Schollevaar NIET MEER via BEATRIJS ERF mogelijk (21/03/2024)

    Met ingang van maandag 15 april is het niet mogelijk te rijden via het BEATRIJS ERF. Deze gaat dicht voor autoverkeer! Maar ook de HERENBURG is afgesloten tot nader bericht.

    We rijden dus via station NS Schollevaar via Burgemeester VAN DIJK laan( dat is de weg parallel aan de spoorlijn Rotterdam naar Gouda) naar halte Rotterdam Alexandrium III heen met de 605 en terug met de 606.
    Let op er zijn geen extra haltes op deze route. Passagiers woonachtig richting de Ervenbuurt (Sarah Burgerhart Erf, Vrijheidsdans en Beatrijs Erf) moeten echt uitstappen op NS Station Schollevaar, anders komen ze op de eerstvolgende halte Alexandrium 3 terecht! Daar rijdt een pendelbusje (niet van ons).
    MELDT DIT DUS DUIDELIJK VOORAF in DE BUS SVP. Je rijdt ook daardoor wat sneller tussen twee haltes dus vooral extra wachten bij de haltes Alexandrium I of III

  10. Ontvang je klachten van reizigers?? Altijd laten melden per email (21/03/2024)

    Enige malen per maand komt het voor dat reizigers klachten indienen, bijvoorbeeld over vertragingen, over de dienstverlening of over de rijstijl van de chauffeur.Soms blijken deze terecht, onjuist of zelfs vals (!).

    Indien reizigers klachten aan jou uitten, verzoek hen te allen tijde te reageren per email via in**@bu*************.nl. Soms zijn klachten bestemd voor de RET, voor de gemeente of voor de BVC. In dat laatste geval vragen we ze per email om meer informatie over datum en tijdstip en buslijn. Ook nodigen we mensen standaard uit voor een gesprek en volgt er een persoonlijke ontmoeting ergens in Capelle.
    Wees zeker niet bang voor een confrontatie en aarzel niet dit email adres te noemen richting klanten.

  11. Foutieve instellingen van de porto (21/03/2024)

    Soms wordt er geklaagd ‘ de porto doet het niet’.
    Het porto-netwerk is ALTIJD wereldwijd en dag en nacht beschikbaar (!) , dus het probleem kan alleen op het eigen GSM toestel slaan :
    a.
    Het GSM toestel is door de vorige gebruiker niet correct uitgeschakeld, staat nog aan, maar staat in VIEGTUIGSTAND. Er is geen verbinding met het netwerk op dat moment. Ook centraal kan er dan geen inschakeling plaatsvinden door andere gebruikers.
    Druk dan op de toets linksboven op uitschakelen : rechts op het menu verschijnt een witte balk met bovenaan uitschakelen, daaronder staat de optie vliegtuigstand. Druk op deze toets en het toestel komt uit vliegtuigstand en wordt weer bereikbaar.
    b.
    Het GSM toestel is wel ingeschakeld maar het volume van of LUISTEREN of SPREKEN staat zeer laag (op 0). Met de vinger kan het geluidsniveau luider worden gezet. Let wel er zijn twee verschillende volumes die afzonderlijk reageren: Luisteren of Spreken.
    c.
    De accu is leeg, tijdens het rijden laadt het toestel in circa een half uur op.

  12. Afsluiting Reidans en Beatrijs Erf / Schollevaar (15/03/2024)

    Van maandag 25 maart 2024 tot nader bericht is de Reidans inclusief de Beatrijs Erf en de Herenburg afgesloten voor de buurtbussen 605 en 606
    Omleiding Route lijn 605 en 606:
    Richting Capelle Centrum via Schollevaar (605):
    Bestaande route tot Stationsplein, vervolgens rechtsaf Hobo – linksaf Burgemeester van Dijklaan – linksaf Hoofdweg eigen route.
    Vervallen halten Capelle Centrum via Schollevaar:

    •Posthoorn nr. 2951 verwijzen naar Station Schollevaar nr. 2956
    •Sara Burgerhart Erf nr. 2952 verwijzen naar Pendelbusje Sara Burgerhart Erf
    •Heksendans nr. 2953 verwijzen naar Pendelbusje Sara Burgerhart Erf
    •Vrijheidsdans nr. 6864 verwijzen naar Pendelbusje Sara Burgerhart Erf
    Richting Capelle Centrum (606) rijdt over Burgemeester van Dijklaan in tegengestelde richting.

    Je rijdt dus sneller door de wijk en dat betekent extra wachttijden (bij voorkeur bij bushaltes Alexandrium 1)

    De Burgemeester Van Dijklaan is de weg parallel aan de Spoorlijn Rotterdam – Gouda (er zijn geen haltes)

    Er rijdt tijdelijk een pendelbusje tussen station Schollevaar en Vrijheidsdans (daar hebben wij niets mee van doen)

  13. Extra Collectieve Ongevallenverzekering Vrijwilligers(07/03/2024)

    Gelet op de laatste grote aanrijding van B1 (waarbij gelukkig geen gewonden vielen) is besloten voor alle chauffeurs een extra ongevallenverzekering af te sluiten.
    Dit keert uit in geval van overlijden of blijvende invaliditeit (letsel) bij ongevallen, mits men op dat moment actief is (geweest) voor vrijwilligerswerk van de BVC.
    Deze verzekering staat geheel los van de standaard vrijwilligersverzekering van de gemeente Capelle aan den IJssel (bij Centraal Beheer), waar we thans ook verzekerd zijn en die uiteraard ook geldend blijft.

  14. Consequenties uitval B1 door aanrijding.(27/02/2024)

    Bus B1 reed op 26 februari dankzij een brede tegenligger tegen een bouwafvalcontainer aan op de IJsselmondselaan. Gelukkig geen persoonlijk letsel, maar de schade aan de rechterzijde bleek aanzienlijk! Kosten begroot op meer dan 10.000 euro en de reparatietijd wordt ingeschat op minimaal 1 maand. Dit vooral omdat onze B1 het 4e schadegeval van de RET is in korte tijd. Er staan nog 3 andere (nieuwe) bussen in het schadeherstel. We sluiten achteraan. De RET beschikt hierdoor niet meer over vervangend voertuigen. Er is enig licht aan de horizon: de komst van een nieuw bus waardoor wij de huidige reserve bus kunnen krijgen maar dat duurt nog enige weken. Dit alles dwingt ons tot heftige aanpassingen in de Capelse dienstregeling.

    Besloten is:

    1. Buurtbussen B2 en B3 blijven vooralsnog de komende MAART dienstregeling B2 en B3 rijden;
    2. De dienstregeling van bus B1 vervalt tot nader bericht (lees de komst van een vervangende bus);
    3. Het contract voor inhuur van beide RMC-ers loopt af eind februari, dit wordt vooralsnog niet verlengd voor de maand maart en mogelijke april;
    4. Wij bemensen in maart beide buurtbussen B2 en B3 volledig met eigen vrijwilligers, voor april kijken we de situatie aan;
    5. Om iedereen toch enigszins te laten rijden, volgen aanpassingen in het recent gepubliceerde dienstrooster Maart;
      Dit beteken voor maart dat chauffeurs thans ingepland voor B1 worden overgezet naar gelijksoortige diensten op B2 en B3, (voor het gemak binnen dezelfde kalenderdag);
    6. Omdat we niet weten hoe lang dit gaat duren, kijken we per week aan of dit verschuiven nodig is. We kijken dus een week vooruit en proberen dan zo gelijkmatig en eerlijk mogelijk diensten onderling te wisselen. Kijk dus graag naar de komende week.
    7. Per saldo gaan alle chauffeurs dus in maart minder diensten rijden, maar krijgt in dit geval wel iedereen een gelegenheid om zijn eigen rijvaardigheid en verkeersinzicht te onderhouden, zij het in beperkte mate. Dit ook in aanloop naar de vakantieperiode 2024;
    8. Er volgen per eerstkomende week aanpassingen in het rooster voor B2 en B3 gedurende maart 2024. Dienstregeling B1 wordt leeggemaakt. Zaak is voor iedereen om dus wat vaker naar de planning voor maart 2024 te gaan kijken om (communicatie) misverstanden te voorkomen. We willen liever geen foutjes : bijvoorbeeld de komst van dubbele chauffeurs op hetzelfde tijdstip, maar willen natuurlijk ook voorkomen dat er op een gegeven tijdstip geen enkele chauffeur komt opdagen voor een nieuwe dienst.


    Wij rekenen hierbij op ieders medewerking.

  15. De jaarrekening van 2023(22/02/2024)

    De jaarrekening over het afgesloten jaar 2023 was relatief snel en gemakkelijk te maken. Op 1 januari 2024 konden we de jaarrekening al opstellen dankzij ons geautomatiseerde boekhoudsysteem INFORMER ‘in the cloud’ . Binnenkort worden de jaarcijfers (Eindbalans en winst- en verliesrekening 2023 en prognose 2024) doorgesproken met de leden van de kascommissie Theo W. en Fred K. Daarna volgt er contractueel een evaluatie gesprek met de gemeente over de exploitatiekosten van 2023 en 2024.

  16. De planning van maart (22/02/2024)

    Het duurde even wat langer want het moest worden doorgesproken met de gemeente en de RET. Besloten is de maand maart 2024 met eigen vrijwilligers
    te vullen. Reden we hebben (net)genoeg om het maart rooster met eigen vrijwilligers te rijden. We kijken een of we in de komende zomer wel weer wat externen (moeten ) inhuren.

  17. Zomervakantie 202422/02/2024

    De zomer lijkt nog ver, maar de zomervakantie is weer in aantocht. Sommigen van ons melden al dat ze (langdurig) op vakantie gaan in mei en juni.
    We hebben besloten dat als mensen langer dan 3 weken op vakantie gaan, ze tijdelijk uit de chauffeurs app worden gezet.
    Dat is voor hen en voor ons veel rustiger voor de geest. Daar gaat het immers altijd in de BVC praktijk om. Uiteraard kan je je altijd zelf ook uit de whatsapp verwijderen.

  18. Einde kaartverkoop in tram en bus per 1 maart 2024(12/2/2024)

    Besloten is na overleg met de RET, dat de kaartverkoop in de BUURTbussen ook na 1 maart 2024 mogelijk blijft, totdat de buurtbussen beschikken over nieuwe apparatuur, welke wel geschikt is voor barcode en /of bankpas.

  19. Rittenstaten aangepast (27/01/2024)

    Op basis van de eerste ervaringen met de nieuwe dienstregeling 2024 heeft Ruud Haak de rittenstaten op de website aangepast. De halte Vrijheidsdans is verwijderd en de haltes NS station Schollevaar en Grafiek zijn opgenomen in de rittenstaat, dit zijn betere ijkpunten voor chauffeurs gedurende de rit langs de haltes.
    Op termijn worden ook de rittenstaten in de bus vervangen. Hartelijke dank aan Ruud voor het werk!

  20. Foutieve bestemming bus 605 op DRIS Alexandrium I(24/1/2024)
    Door oplettende reizigers is gemeld, dat op de haltes Alexandrium I en Metrostation Oosterflank een foutieve eindbestemming van bus 605 op het Dynamisch Rij- en Informatiesysteem (DRIS) staat.
    Daarop staat als eindbestemming Schollevaar maar daar moet staan Capelle Centrum. De RET kan dit helaas pas per 5 februari aanpassen op het DRIS. Dan weet je dat deze foutmelding al bekend is.

  21. Leg vochtige sneeuwschermen altijd achter in de bus! (17/1/2024)

    Bij dreigende nachtvorst legt de middagploeg aan het eind van de dienst (op GW) een grijs plastic scherm tegen de voorruit om deze te beschermen tegen een bevroren voorruit de volgende dag.
    Dat is een uitstekende zaak. De ochtendploeg haalt deze de volgende morgen weer van de ruit. Echter, sommigen van hen leggen deze vochtige plastic schermen dan rechts voor in de bus.
    Maar daar zit ook de elektronica van het interieur. Electronica en vocht gaat nooit samen, zeker bij koude buitentemperatuur.
    Leg natte sneeuwschermen dus ALTIJD ACHTER IN de bus en NOOIT rechts voor in.
    De schade door vocht kan immers aanzienlijk zijn (deuren gaan niet goed open, interieur verlichting etc)
    DANK.

  22. Gebruik bussluis Sara Burgerhart Erf tot nader order (16/1/2024)

    Na overleg met de gemeente is besloten voorlopig de bussluis en bushaltes Sara Burgerhart Erf en Beatrijs Erf WEL te gebruiken voor de buurtbussen. De situatie ter plaatse kan de komende weken per dag gaan verschillen (lees afsluitingen). Vandaar dat we het in de komende weken telkens even aankijken of rijden via de BEATRIJS ERF nog mogelijk is…Op een gegeven moment moeten we wel gaan omrijden via de omleiding de Herenburg.

  23. Afsluiting Grote Beer (haltes Alexandrium 1 en metro Oosterflank, omleiding Hoofdweg 605) (15/01/2024)

    Vanaf maandag 22 januari tm vrijdag 9 februari is de GROTE BEER (Haltes Alexandrium I en metrostation Oosterflank) afgesloten voor alle verkeer.
    Wij rijden ALLEEN met bus 605 om via het volgende kruispunt op de Hoofdweg (let op rood licht camera’s), links af naar Prins Alexanderlaan en rechtsaf Henri Evertsenstraat. Er zijn twee haltes tijdelijk niet bereikbaar: Alexandrium I en metrostation Oosterflank.
    Er is wel een tijdelijke halte op de Prins Alexanderlaan ter hoogte van metrostation Oosterflank.
    Bus 606 rijdt de normale route en heeft geen wijziging daar.

  24. Gevolg van Verkorten rijtijd in Schollevaar (9/01/2024)
    Door de omleiding via de Herenburg in Schollevaar komt bus 606 vaak te vroeg aan bij NS Station Schollevaar is de eerste ervaring met de omleiding Reidans.
    Eerst een paar minuten pauzeren is helaas niet mogelijk op de Herenburg vanweg het overige autoverkeer. De eerstvolgende pauze-mogelijkheid is eerst op de Operalaan na het station.
    Advies : Blijft een paar extra minuten pauzeren op halte ALexandrium I (Oosterflank) voordat je de Hoofdweg opdraait richting Schollevaar. Dat komt men redelijk op de juiste tijd via
    de halte Herenburg bij NS station Schollevaar langsrijden.

  25. Omleiding HERENBRUG in Schollevaar (07/01/2024)Met ingang van 8 januari 2024 gaat het tweede gedeelte van de ophoging van de Vrijheidsdans beginnen. Dat betekent dat de REIDANS wordt afgesloten voor
    alle soorten (bus)verkeer. Dit betekent ook dat omrijden via het BEATRIJS ERF niet meer kan. Men moet vanaf Station Schollevaar komende (605) afslaan naar RECHTS bij
    het kruispunt VOOR de weg richting de busssluis richting rotonde langs de spoorlijn. Dan rijdt men dan linksaf naar Rotterdam.
    Andersom: komende met de 606 slaat men pas af bij de DERDE rotonde naar de HERENBURG en niet zoals tot de vorige week bij de TWEEDE rotonde.
    De bussluis wordt dus tot april 2024 niet meer gereden door zowel bus 30 als de beide buurtbussen…Op de Herenburg staan in beide richtingen tijdelijke HALTES.
  26. Naar het ARCHIEF van Actueel 2023
    Print Friendly, PDF & Email
Site Statistics
  • Today's visitors: 2
  • Total visitors : 55,555