BUURTBUS CAPELLE

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

BuurtbusVereniging Capelle (BVC)

Buurtbusvereniging

Update zondag 29 september

Weg-afzetting Hermitage Schollevaar

Deze wegversperring door werkzaamheden Eneco zou per 4 oktober zijn opgeheven en kunnen we de Hermitage voor het eerst berijden (geen rondje Action meer) . Maar ik ben wezen kijken en er lijken grote achterstanden. Dit krijgen ze per 4 oktober zeker niet op tijd klaar……

Uitbouw dienstrooster BVC

Afgelopen tijd zijn we met veel enthousiasme en energie de buurtbus gestart. Soms met vallen en opstaan. De techniek legde soms beperkingen en grenzen op. Maar aan de betrokkenheid en inzet van ons allen heeft het niet gelegen. Ook is een dienstrooster in elkaar gezet. Daarbij zijn er wel vragen gerezen. Mensen, die meer wilden rijden. Mensen, die op andere momenten wilden rijden. En de behoefte aan zekerheid van steeds eenzelfde dienst of de juist de behoefte aan variatie in diensten. En vooral ook wanneer het rooster nu echt vaststaat.

Was het rooster september echt pionieren, in oktober en november zie je ook de voorgestelde vaste structuren al wat meer gestalte krijgen. Zo veel mogelijke chauffeurs op zoveel mogelijk vaste dagen en vaste tijden is het streven. Dat biedt structuur en ook meer mogelijkheden om op andere dagen andere dingen te plannen.

Maar nog meer dan ooit, is het de bedoeling om het inplannen van diensten en het opstellen van het rooster meer in structuur te brengen. In hoofdlijn bestaat de aanpak uit drie stappen:

  1. Het (opnieuw) inventariseren en vastleggen van jullie wensen
  2. Het maken van een basisrooster met een vast patroon, dat uitganspunt is voor de maandelijkse planning.
  3. Iedere 4 weken het maken van een definitief rooster voor een periode van 4 weken.

In een nog toe te zenden toelichting zal dit alles uitgebreider beschreven. Daarin wordt onder meer inzicht geven hoe dit wordt aangepakt, welke vragen komende tijd gesteld gaan worden, welke uitgangspunten bij het inroosteren worden gehanteerd en wanneer het rooster voor een periode definitief wordt en hoe het eruit ziet.

Naast deze toelichting is ook een tijdschema aangegeven. Daarin is te zien op welke momenten gereageerd kan worden op een voorgesteld rooster (uiteraard mogen ook eerder aanpassingen ivm afwezigheid worden doorgegeven; dat hoeft niet te wachten tot de reactie termijn). Ook is aangegeven wanneer het rooster voor een bepaalde periode van 4 weken wordt vastgesteld.

De vraag aan jullie is om na ontvangst vooral dit goed en nauwkeurig door te nemen.

Als laatste zullen jullie een schema aantreffen, waarin per dag én per dienst kan worden aangegeven wanneer je beschikbaar bent. Daarbij is ook nog onderscheid gemaakt naar even en oneven weken. Afgelopen tijd is al op meer manieren gevraagd naar jullie voorkeuren. Als het goed is zijn deze terug te vinden in het schema.

De momenten, dat je beschikbaar bent, zijn aangegeven met een “X”. Het is de bedoeling om met deze uitvraag alle puntjes op de i te zetten, zodat alle wensen precies in beeld zijn.

De Dienstritten

In het schema wordt er straks vanuit gegaan, dat er qua beschikbaarheid geen verschil is tussen dienst 1 en 4, tussen 2 en 5, en 3 en 6. Heb je bijvoorbeeld voorkeur voor dienst 1, dan wordt aangenomen, dat dienst 4 ook binnen je voorkeur past. En zo ook met de diensten 2 en 5 en de diensten 3 en 6.

Als je een hele dag beschikbaar bent dan zijn alle diensten op die dag voorzien van een “X”.
Voor de nauwkeurigheid en zorgvuldigheid vragen we jullie om (opnieuw) nauwkeurig jullie voorkeuren aan te geven, zodat we daarmee een evenwichtig rooster kunnen maken dat zo veel mogelijk rekening houdt met jullie wensen.

Voor jullie is het misschien een herhaalde vraag. Maar we willen het nu graag in een keer goed neerzetten voor de komende tijd. Ons Lid Nico van der Mark gaat dit proces aansturen. Daartoe heeft hij de beschikking over het emailadres pl******@bu*************.nl">pl******@bu*************.nl gekregen.

Dit email adres zal meer en meer worden gebruikt voor alle zaken betreffende de dienstroosters.

Update donderdag 26 september

Voorgestelde nieuwe route lijn 606

Lijn 606 brengt niet een groot aantal passagiers op de been. Ochtends een zestal vaste reizigers en s’avonds dezelfde zestal vaste reizigers, reizigers die anders een kwartier moeten lopen naar Kralingsveer. De animo in Capelle – West is tot nu toe nagenoeg nihil
Dat was al bekend (de grote bus reed ook altijd nagenoeg leeg rond). Voorstel is om bus 606 ook te laten rijden door s-gravenland, we gaan dus proberen meer passagiers daar te vinden
Bijgaand een route-schets

Tanken in Krimpen

Het is soms voorgekomen, dat het tanken niet lukt, terwijl het anderen een dag later gewoon wel lukt. (stop de slang in de tankopening en haal daarna pas de tankpas van beneden naar boven door de paslezer aan de muur). De pomp springt dan meestal al de eerste keer aan en kan je gewoon tanken.
Het is natuurlijk vervelend dat je helemaal naar Krimpen rijdt, daar merkt dat het tanken niet lukt en dan weer terug naar de gemeentewerf, zonde van je tijd!

MAAR :
Het overkomt me nu tweemaal dat mensen daar in Krimpen het tanken niet lukt, daar stoppen met proberen, daarna vervolgens terugrijden naar de gemeentewerf, en mij pas daarna berichten dat het tanken in Krimpen niet gelukt is.

Tja….als tanken in Krimpen niet lukt, dan bel je gelijk mij of Piet Koolmees op dat moment (of gebruik dan ook whatsapp) want terwijl je daar staat hebben we gelijk contact over het niet slagen van tanken, en niet pas een half uur later als je al weer met de niet getankte bus op de gemeentewerf staat. Dat is dan wel heel ongelukkig en eigenlijk ook te laat om nog maar iets te adviseren of te corrigeren!
ps
De beide Tankpassen kunen namelijk gewoon voor iedere bus door elkaar worden gebruikt en liggen in de map voor chauffeurs in de ene bus of in het blauwe kluisje wat daarvoor is bedoeld in de andere bus.

Vertrek

Vandaag moesten we afscheid nemen van collega Ted. Was er eerst een RET-klacht dat de chauffeur na zijn vertrek op de Capelsebrug de eerste halte op notabene Capelseburg zelf voorbijrijdt, terwijl daar 4 passagiers staan te zwaaien, die dus gelijk ter plaatse een mail met een klacht hebben ingediend.

Ga je daarnaast rijden zonder enige notie van je begin en eindtijden van je dienstritten, ja dan maak je het zelf wel heel moeilijk voor jezelf en voor anderen…..

Ook de rijvaardigheid werd tijdens de rit betwijfeld. Een RET-er aan boord heeft zijn baas geinformeerd over een aantal bijna-ongelukken met de bus en die meldde mij later, dat deze chauffeur onmiddelijk moest stopppen met rijden. Dat heb ik gedaan met pijn in mijn hart .

Wat leren we hiervan?

Mocht jezelf twijfels hebben over het besturen van de bus, het rijden van de route of het op tijd stoppen bij de haltes. Laat het gerust maar bijtijds weten en ga niet zelf experimenteren. Dan krijg je extra begeleiding.
Wel wordt van je verwacht dat als je een dienst gaat rijden de beschikking hebt over een papier met de juiste vertrek- en aankomsttijden van de twee eindhaltes. Daar zijn de nodige documenten voor beschikbaar op deze website.

Ook wordt men nu wel geacht de route te kennen van zowel 606 als 607 en je mails te lezen (deze dagelijke update bijvoorbeeld)
Ga je rijden zonder enige notie van je dienstritten, ja dan maak je het zelf wel heel moeilijk voor jezelf en voor anderen…..

Update woensdag 25 september

De bussen liepen wat beter op tijd. Dit mede met behulp van invaller Sjaak Lucassen! Hartelijk bedankt Sjaak. Ik heb de lijst met de haltetijden van de 606 en 607 aangepast in een groter en leesbaar formaat. Hij is nu in de bus makkelijker te lezen. Je kunt de nieuwe versie gewoon downloaden bij Documenten

Tweede Blauwe bus

Ik heb vanmiddag gebeld met de RET over de tweede blauwe bus die met een defecte uitlaat staat bij de RMC. Men kon helaas geen antwoord geven op mijn vraag wanneer deze weer beschikbaar komt.

Leden

Onze colllega René Margés gaan we missen op de woendag ochtend/middag door prive-omstandigheden. Collega Xavier Sluijters is bereid gevonden de komende weken te rijden op de vaste woensdag ochtend / middag. Liefhebbers kunnen zich melden. Ook zijn er wat langdurige afwezigen te melden door ziekte van henzelf of van hun huisgenoten.

Workshop ” Omgaan met verbale agressie “

Gevraagd wordt of er behoefte bestaat aan een cursus / workshop “Omgaan met verbale agressie”.
In dat geval komt docent Norbert Engels en geeft een paar uur cursus aan maximaal 10 deelnemers per keer. Locatie is het huisaandenijssel aan het Vuykpark tegenover retaurant Vuijks aan de dijk. Zie ook www.huisaandenijssel.nl

Gedacht wordt aan een cursus op 7 okotber in de middag en op 17 oktober in de ochtend. Dit laatste met een optie voor de middag in het geval van voldoende aanmelding van meer dan 20 kandidaten. Het is niet alleen een leerzame cursus ,maar biedt gelijk ook een moment om eens op een meer persoonlijke wijze met andere buurtbuschauffeurs in contact te komen. Whatsapp is tenslotte ook niet alles.
Heb je belangstelling laat het even weten per email graag . Aanmeldingen op volgorde van binnenkomst en vol=vol

Lees de website aub

Ik krijg aardig van vragen over zaken die eigenlijk (en soms al lang) op de website staan vermeld. Graag – en zeker als je met vakantie bent geweest – lees de paginaActueel met de updates per dag lezen is mijn advies….
Dan ben je snel weer bij en voorkom je ook dat andere vragen moeten gaan beantwoorden die al lezende op de website staan beantwoord.

Gounodstraat

Een aantal vrijwilligers (dus niet allemaal) gaan tijdens hun normale dienstrit op proef de GOUNODstraat in s”Gravenland rijden in hun vaste schema om te kijken of dit een acceptabele aanpassing / uitbreiding van de 606 route is….
Er zitten wel zware drempels in deze straat trouwens.
Dit alles om te kijken of de dienstregeling voor buslijn 606 kan worden aangepas.
Er wordt daarbij onderzocht om een rondje te maken vanaf Capelsebrug via Sibeliusweg – Gounodstraat- W. Barentzstraat en dan de bestaande route via Kralingse Veer op te pakken. Wordt vervolgd

Update dinsdag 24 september

Aftanken in Krimpen

Leek dat gisteren op twee bussen problemen op te leveren (niet getankt) vandaag leverden het geen problemen op. Trucje hierbij is dat je de slang al van te voren in de opening van de dieseltank stopt. Als je dan het tankpasje van BENEDEN naar BOVEN door de kaartlezer haalt dan gaat het meestal al de eerste keer goed. De pomp slaat aan en je kunt gelijk tanken. Het kaartje door de lezer halen zonder de slang uit de pomp te halen moet soms wel 5 – 6 keer opnieuw.

Vrijwilligersvergoeding

De uitgekeerde / uit te keren vergoeding van 15 euro is eenmalig als compensatie voor je gemaakte onkosten tijdens de eerdere selectieronde en bezoek aan de Arbo Unie. Dit heeft nog niets te maken met de uitkering van 1 euro per gereden uur.

Transponder van het hek gemeentewerf

Omdat in de praktijk blijkt dat we maar één transponder nodig hebbben voor de bediening van het hek op de gemeentewerf, heb ik in overleg met de gemeente een van de twee transponders vandaag verwijderd en meegenomen. De gemeente wil zo weinig mogelijk losse transponders in omloop hebben, om zo ongeoorloofd toegang tot de gemeenterwerf buiten de normale kantooruren te beperken.

Gebruik van Whatsapp

Mensen, whatsapp is een goed hulpmiddel, mits goed in gebruik. Veel van onze chats blijken niet echt gelukkig in inhoud of woordkeuze. Je kent elkaar nog niet goed genoeg dus sommige chats komen onbedoeld bij anderen heel ongelukkig over……
Bedenk zelf eens of je echt iets wil melden, en probeer ook niet overal op te reageren, dat geeft vaak geen toegevoegde waarde

Update maandag 23 september

Vanochtend om 10.00 uur vond in het gemeentehuis een eerste (tussentijdse) evaluatie plaats tussen de RET de gemeente en de BVC. Daar zijn over en weer de eerste ( en persoonlijke) ervaringen uitgesproken.

In hoofdlijnen is het volgende besproken.

Handhelds

De huidige handhelds functioneren matig tot slecht, dit is door de RET erkend. Per 2 september stond ze intern voor een dilemma : of geen handhelds uitreiken, dus iedereen gratis rijden, of handhelds meegeven waar ze zelf van weten dat ze in de praktijk moeizaam functioneren. Ze kozen voor het laatste, nu zien ze in dat dat ook inkomsten kost.
Inmiddels is een andere type handheld besteld . Deze hebben het formaat van een mobiele telefoon en bevatten een aantal nieuwigheden. Zo gaat het synchroniseren van de verzamelde OV-chipdata vanzelf. Verwachting toch wel enige weken.

Lijn 606

In overweging is gegeven om lijn 606 in route aan te passen en vanuit Capelsebrug gelijk recht door naar ‘s-Graveland in te duiken en daarna via de Gournotstraat aan te komen en rechtsaf te slaan naar de Doormanstraat om via de bestaande route via Capelle – West en Kralingsveer terug te rijden naar de Capelsebrug. Een langer rondje rechtsom zeg maar.
Als we dat accoord vinden, kan dat per 15 oktober ingeprogrammeerd worden in de nieuwe dienstregeling per 2 december 2019.
Tot voor kort (b)leek de Gounotstraat een struikelpunt , dubbel geparkeerde autos bij schollen en veel hoge verkeershobbels.

MAAR DE GROTE HAMVRAAG

  1. Wat vinden we zelf van de route en het passagiersaanbod op de 606? Kunnen we daar meer over vertellen,
    Heeft het bijvoorbeeld zin om de eerste en laatste rit van iedere werkdag te laten vervalen (is ook een optie) en halen we de routetijden op dit traject 606. Moeten halte-tijden in de route ergens worden aangepast (rittijden verlengen)
  2. Dat zelfde geldt ook voor 607

  3. Heeft het bijvoorbeeld zin om de eerste en laatste rit van iedere werkdag te laten vervalen (is ook een optie) en halen we de routetijden op dit traject 607. Moeten halte-tijden ergens in tijd worden aangepast (rittijd verlengen)

Al jullie input in de vorm van opgedane ervaring en kennis is van belang. Kunnen we daarom iets meer ervaringen kentallen van beide lijnen van jullie verwachten, bijvoorbeeld – na afloop van een dienst in de whatsapp :

– schatting van het aantal door jou vervoerde passagies,
– buurtbus te laat / te vroeg op het eindpunt door verkeer of andere oorzaken

Omdat de huidige handhelds niet altijd goed passagiers registreren, kunnen we deze apparatuur niet betrouwbaar genoeg inzetten als meetpunten.

RET-beleid en Buurtbus-medewerkers

De hoofddirectie van de RET en de Ondernemingsraad van de RET hebben zich in het verleden formeel en positief uitgesproken over de invoering van de buurtbus als aanvulling op het openbaar vervoer. Zij zien daar het nut en de noodzaak van in. Op dit niveau is er zeker geen tegenwerking en zelfs steun. Dat je op de werkplek af en toe een RET-chauffeur tegenkomt, die dat op persoonlijke titel een vorm van broodnijd vindt, is dan jammer. De buurtbus is een op het hoogste bestuursniveau gesteunde invulling van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Over steun van de gemeente Capelle aan den IJssel hoeven we het niet te hebben, die waren al en zijn gewoon voor…

Contactpersoon RET

De huidige RET operationele buurtbusmanagers zijn allen gevestigd en vanuit de historie vooral gefocussed op Rotterdam Zuid omdat daar al langer buurtbussen rijden. Met de start in Capelle aan den IJssel is nu ook op de Rechter Maasoever een buurtbus operationeel.
Dat vraagt dus extra aandacht en ondersteuning door de RET en daarom heeft de RET een nieuwe buurtbusmanager voor deze kant van de rivier benoemd. Hij heet Sander van der Heiden (sv***********@re*.nl). We gaan hem binnenkort ontmoeten..

Negen-oog Capelsebrug

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft ooit de lus op deze stop bij het negenoog verwijderd blijkt. Er wordt dus in de weg niets gedetecteerd daar. Een zender om het negenoog te beinvloeden kost circa 10.000 euro per bus. Iets wat we niet willen. Voorlopig advies: je kunt vanuit Kralingseveer of de busbaan gebruiken of gewoon de openbare weg Abram van Rijckevorsel en bij de eerste stoplichten linksaf slaan. Dat lijkt in de praktijk sneller dan de stop bij het negenoog.

Nieuwe bussen ?

De RET heeft een optie op een aantal spiksplinternieuw buurtbussen staan. Dit zijn Mercedeze Benz bussen met een verhoogde vloer, die moeten dan nog wel geschikt gemaakt worden met electrisch bedienbare deur en drukknoppen om te stoppen langs de route. Kortom wordt nu uitgewerkt door RET maar duurt dan nog wel enige maanden. Dat was ook de optie om na circa een half jaar te gaan wisselen van bussen. De huidige bussen zijn aangeschaft als tijdelijke oplossing.

Overige zaken

Rooster

Er waren vanochtend vroeg wat misverstanden over welke chauffeur op welke rit moest gaan rijden. Blijkbaar is men vanochtend na elkaar op dezelfde route gaan rijden (?)

Voor de volledigheid : het ON LINE rooster op de website of op je mobiel is het ENIGE document wat actueel is.
Om deze reden is ook de spreadsheet uitdraai van september voortijdig verwijderd van de website. Die loopt namelijk in principe altijd achter. Bij toekennen van nieuwe diensten maar ook bij wijzigen van chauffer op een eerder toegekende rit wordt door het systeem automatisch een email verzonden. Blijkbaar gaat dat niet goed of worden de verzonden emails wel verzonden en (niet) ontvangen maar blijkbaar verkeerd begrepen .
Ik zal daar spoedig naar kijken (leermoment). Er komt ook een nieuwe software-release uit begrijp ik van de softwaredevelopers…

Uitbetaling vrijwilligersvergoeding

Per vandaag is van de gemeente een geldbedrag ontvangen op onze ING -bankrekening. Nu kunnen we eindelijk een aantal openstaande rekeningen (bijv Arbo Unie) betalen. Daarnaast ontvangt iedere vrijwilliger een vaste vergoeding van 15 euro voor de tijd en de kosten die zijn gemaakt tijdens de introductieronde RET / keuringen en instructieronden RET.
Het eenmalig inkloppen van alle bankrekeningnummers en het opvragen van benkrekeningnummers bij die vrijwilligers die dat nog niet eerder hebben gedaan kost even tijd. Vandaar dat de uitbetalingen in een aantal sessies zal plaatsvinden. De komende dagen wordt iedereen bediend met een overboeking van 15 euro. De eerste 11 vrijwilligers zijn zojuist uitbetaald.

Site Statistics
  • Today's visitors: 1
  • Total visitors : 52,544